Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nærbilde av parkerte el-sparkesykler.
FÅ DEM VEKK: Disse har ingenting på et fortau å gjøre, mener funksjonshemmedes organisasjoner. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Samlet krav til myndighetene: Sparkesyklene må vekk fra fortauet

Elektriske sparkesykler med toppfart på 20 km/t må forbys på fortauene, krever Handikapforbundet, Blindeforbundet og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.

Av Ivar Kvistum
Publisert 12.02.2021 17:56

Få nyskapninger i trafikkbildet har skapt så mye opphetet debatt og konflikt som de elektriske sparkesyklene som leies ut i store mengder i de største norske byene.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har vært under press for å rydde opp.

Nå har Statens vegvesen sendt på høring forslag til regelendring som skal skape mer orden i sparkesykkelkaoset, som både har vært årsak til mange ulykker og ikke minst redusert framkommelighet for rullestolbrukere, gående synshemmede og andre grupper myke trafikanter.

«Målet med forslagene er å oppnå et bymiljø der mikromobilitet ivaretas, samtidig som det tas særlig hensyn til andre trafikanters rett til fremkommelighet og trygghet», skriver Statens vegvesen i høringsbrevet der ulike berørte grupper er bedt om å gi sine innspill.

Forbudt på fortauet

Både Norges Handikapforbund (NHF), Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) og Norges Blindeforbund har tatt utfordringen og levert sine forslag til hvilke regler de mener bør gjelde.

Alle de tre organisasjonene tar til orde for å forby små elektriske kjøretøy med toppfart på 20 km/t på fortau.

Begge vil ha forbud mot å parkere slike sykler på fortau utenfor anviste plasser, og begge og begge mener kommunene må få mulighet til å nedlegge forbud mot bruk av slike sykler i bestemte områder.

NHF ønsker at forbudet skal gjelde på fortau, på gangveier og i gågatenes gangsoner. Parkeringsforbudet foreslås å gjelde de samme stedene, unntatt anviste plasser. NHF ønsker dessuten at små elektriske kjøretøy må omklassifiseres fra sykkel til motorvogn.

Strengere

Et krav om å forby el-sparkesyklene på fortauene går lenger enn det Statens vegvesen selv tar til orde for i høringsnotatet:

«Samlet sett anses det som et for inngripende tiltak å generelt forby små elektriske kjøretøy å benytte fortau, særlig sett hen til at et generelt forbud vil ramme bruk på steder og tider der det ikke er utfordringer. Dagens regler som tillater små elektriske kjøretøy på de nevnte arealene gjør at kjøretøyene kan plassere seg der det til enhver tid er minst annen trafikk. Bruken skal skje på de gåendes premisser.»

Sperret inne av sparkesykler

Både NHF, Blindeforbundet og FFO viser til problemene som dagens sparkesykkelkaos skaper for gruppene de representerer, både når det gjelder framkommelighet og sikkerhet.

NHF skriver blant annet at feilparkerte elsparkesykler utenfor inngangsdører bokstavelig talt har sperret rullestolbrukere inne i deres egne hjem, og at fortauene blir uframkommelige.

Les mer: RULLESTOLBRUKER STENGT INNE I SITT EGET HJEM AV ELEKTRISK SPARKESYKKEL

«Det er for oss åpenbart en situasjon som ikke kan aksepteres og som reduserer både eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne sine muligheter til å delta i samfunnet på like vilkår», skriver NHF.

«Vi har fått flere tilbakemeldinger på at trafikkbildet er blitt svært utfordrende for mange av enkeltpersonene vi representerer», skriver FFO.

«Svaksynte og blinde har i likhet med flere andre opplevd påkjørsler og nestenulykker fra disse. Dette fører til stor grad av utrygghet», skriver Norges Blindeforbund i sin uttalselse.

Godt samarbeid

Det er ikke tilfeldig at flere av organisasjonene som representerer myke og utsatte trafikanter, tar til orde for mye av det samme i høringsrunden om det nye regelverket for el-sparkesykler:

– Det har vært et  godt samarbeid med FFO, Blindeforbundet og Pensjonistforbundet i denne saken, og det er stor enighet i disse organisasjonene hva vi ønsker å oppnå, leder for NHFs samferdselsnettverk Magnhild Sørbotten til Handikapnytt.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.