Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Grete Flattun på vei ut døra etter at sparkesykkelen (i forgrunnen) er skjøvet til side..
MÅTTE HA HJELP: Denne sparkesykkelen sperret inngangsdøra til Grete Flattun fredag. – Heldigvis kunne sønnen min løfte den vekk forteller hun. (Foto: Privat)

Rullestolbruker stengt inne i sitt eget hjem av elektrisk sparkesykkel

Døra inn til boligblokka der Grete Flattun bor på Skøyen i Oslo, var blokkert av en elektrisk sparkesykkel. Både Handikapforbundet og Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i hovedstaden krever at det må ryddes opp. Utleieselskapet TIER sier de oppfordrer kundene sine til å ta hensyn.

Av Stine Slettås Machlar
Publisert 07.07.2020 09:20

– Da jeg skulle åpne døra utenfor blokka der jeg bor på fredag, sto det en elektrisk sparkesykkel rett foran. Så hadde jeg ikke hatt noen der til å hjelpe meg å løfte den vekk hadde jeg ikke kommet ut. Det er helt håpløst, sier Grete Flattun.

Det er første gang en elektrisk sparkesykkel stenger for inngangsdøra, men langt fra første gang at dette nye innslaget i bybildet har skapt trøbbel for henne.

– Det er veldig mange av dem rundt her jeg bor, og folk parkerer de på tvers og alt mulig. Hadde det ikke vært for at jeg har med meg assistent ganske ofte til å flytte disse syklene hadde jeg. ikke kommet frem. Jeg kommer ikke ned fortauskantene for å kjøre rundt heller, for de er for høye.

– Så jeg får jo lyst til å kjøre syklene rett ned, ler hun.

Ønsker seg bøter

Fredag varslet Flattun selskapet som har leid ut sykkelen som blokkerte inngangsdøren.

– De lovte å flytte den, men når jeg kom tilbake åtte timer senere sto den fortsatt foran døra. Det er en total ansvarsfraskrivelse, sier Flattun.

De lovte å flytte den, men når jeg kom tilbake åtte timer senere sto den fortsatt foran døra. Det er en total ansvarsfraskrivelse.

De elektriske sparkesyklene tilbys for utleie. Folk kan plukke dem opp på gaten, kjøre dit de skal, betale for turen med en app og sette dem fra seg hvor som helst. I prinsippet skal syklene bli samlet inn igjen, ladet og plassert i gatene igjen neste dag.

For mange er syklene et populært og praktisk transportmiddel i hverdagen. Men for andre – ikke minst funksjonshemmede som er avhengige av god framkommelighet – skaper de problemer når folk parkerer eller slenger dem fra seg.

Grete Flattun mener at selskapene som leier ut syklene, må ta ansvar enn de gjør i dag.

– Sparkesyklene burde fått samme system som bysyklene, slik at de har faste plasser å stå. På den måten hadde selskapene også visst hvem som slengte de ifra seg og kunne gitt de en bot. For det går ikke an å ha det slik at vi ikke kan ferdes fritt på fortau, sier hun.

Les mer: BLINDE ANDREA PÅKJØRT ÅTTE GANGER AV ELSPARKESYKLER

–  Byens hellige kyr

Grete Flattun får støtte av regionleder i Norges Handikapforbund Oslo, Magnhild Sørbotten.

– Det er litt sånn at sparkesyklene er byens hellige kyr. De er jo for så vidt nyttige, men de er stadig i veien. Og ingen tør å gjøre noe med dem, sier hun.

– Det virker som myndighetene verken kommunalt eller nasjonalt griper fatt problemene og at man delvis har hatt en holdning om at selskapene må ordne opp i dette selv. Det er helt åpenbart at det ikke skjer.

Det er litt sånn at sparkesyklene er byens hellige kyr. De er jo for så vidt nyttige, men de er stadig i veien. Og ingen tør å gjøre noe med dem.

Flere el-sparkesykler parkert på fortauet.

FYLLER FORTAUENE: Både Handikapforbundet og Rådet for personer med funksjonsnedsettelser i Oslo har mistet tålmodigheten med elektriske sparkesykler som sperrer framkommeligheten i byen. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Ikke alene

Regionlederen kan bekrefte at Flattun er langt fra den eneste som opplever de elektriske sparkesyklene som problematiske.

– Bare de siste ukene har jeg hørt om flere som ikke kommer seg frem eller har blitt påkjørt av sparkesykler. Det viser at problemet absolutt ikke har gått over av seg selv og at det må tas grep både politisk og hos sparkesykkelleverandørene. NHF Oslo vil kontakte samferdselsbyråden, men jokeren ligger nok hos samferdselsministeren.

– Vi har ikke tatt like hardt tak i sparkesykkelproblematikken som Blindeforbundet, men også vi i NHF har tatt opp dette før. Så situasjonen Grete opplever er ikke ny, og det er ingenting som tyder på at noe er blitt bedre, sier hun.

Sørbotten har en klar oppfatning av hva som burde gjøres for å bedre situasjonen.

– Vi trenger tydeligere regler om bruken og hvor de kan parkeres. Det burde være faste parkeringer som med bysyklene og så burde flere byer gjøre slik som Bymiljøetaten i Bergen gjorde når de fjernet sykler som sto i veien for andre og krevde bøter for å levere de ut.

Les også redaktør Ivar Kvistums kommentar om sparkesykler: FORRETNINGSIDÉ: DISKRIMINERING

Råd lover å følge opp

I juni i år fikk Oslo kommune etablert et nytt Rådet for personer med funksjonsnedsettelser, etter å ha manglet dette i et halvt år. 

Lederen i det nye rådet, Ann-Marit Sæbønes, sier til Handikapnytt at de vil jobbe med sparkesykkelproblematikken.

– Det går ikke an at det er gjentatte eksempler på at folk blir kjørt ned og forstyrret av disse syklene, så vi må ta grep og enten få dem ut av bybildet eller få skikkelige parkeringsplasser for dem, sier Sæbønes.

Les også : TRONDHEIM SPARKER UT ELSPARKESYKLENE

Rådslederen forventer at et regelverk kommer på plass.

– Disse syklene kjører jo også vilt, så det må lages et sett med regler for dem. Og det må skje nå. Hvis Oslo ikke klarer å få på plass et regelverk på egen hånd, må kommunen ta kontakt med staten for å få orden på dette. For det går ikke an at det skal gå utover mennesker i ett sett, slik som det nå skjer, sier hun.

– Dette vil vi følge opp utover høsten, konkluderer Ann-Marit Sæbønes.

Oppdatering, 8. juli 2020 kl. 21.00: I en e-post til Handikapnytt kommenterer daglig leder Lars Christian Grødem-Olsen i sparkesykkelutleieren TIER denne saken slik: 

«TIERs fokus er å gjøre det vi kan for at slike hendelser ikke skjer. Vi oppfordrer derfor brukerne våre i appen om å ta hensyn når de parkerer slik at det nettopp ikke er til hinder for folk som av ulike årsaker har utfordringer med å komme seg forbi på fortauet.

Vi samarbeider også med kommunen for å forbedre regulering for parkering. TIER ser på flere alternativer for dette og har selv forespurt strengere regulering på området såvel som allokert areal for parkering. Når det er sagt, ønsker vi alltid å gå i dialog med ulike interessenter og vil gjerne ha møter med den som opplevde det for å lytte og lære.»

Handikapnytt har også gjort gjentatte forsøk på å få kontakt med utleieselskapet VOI, foreløpig uten å få svar.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.