Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nærbilde av ødelagt sparkesykkel på fortauet. Portrett av Kvistum innfelt.
BARRIERER I VEIEN: Utleie av sparkesykler i sin nåværende form legger – bokstavelig talt – hindringer i veien for adgangen til det offentlige rom og er et tilbakeskritt for målet om å skape et universelt utformet samfunn, skriver Handikapnytts redaktør, Ivar Kvistum.

Forretningsidé: Diskriminering

KOMMENTAR: Slik utleie av elektriske sparkesykler foregår i norske byer, er diskriminering av funksjonshemmede en innebygd del av selve forretningsmodellen, skriver Handikapnytts ansvarlige redaktør, Ivar Kvistum.

Av Ivar Kvistum
Publisert 07.07.2020 16:40

I tilfelle noen så meg, skal jeg like godt tilstå med én gang: Jeg har selv benyttet en av disse elektriske sparkesyklene som kan leies til kjapp lokaltransport i Oslos gater.

Én gang.

Sent på kvelden.

Og det regnet.

Og det var lenge til bussen gikk.

Og dessuten, jeg var jo litt nysgjerrig også.

Selvsagt er det en kjekk, smidig og hendig måte å ta seg raskt fram i bygatene på. Og det er antakelig bare når du er påvirket av alkohol at det er direkte livsfarlig.

Turen opp Schweigaardsgate i Gamlebyen fortonte seg omtrent som et silkemykt skitrekk. Da vi kom hjem, min kone og jeg, parkerte vi syklene så tett inntil husveggen vi kunne, slik at de ikke skulle være i veien for noen på fortauet. Det skulle tatt seg ut.

Men ikke alle tenker seg om. Her på Handikapnytt.no kan du lese om rullestolbruker Grete Flattun som bokstavelig talt ble sperret inne i sin egen leilighet av at en eller annen hadde satt fra seg sparkesykkelen slik at den blokkerte inngangsdøren hennes.

Disse syklene er tunge, og det var ikke før Grete Flattuns sønn kom og flyttet den at hun kom seg ut.

Utleieselskapets forsikringer om at de skulle ta ansvar og fjerne den, var ikke mye verdt. Det var bare tomme ord. Ingen kom.

Les mer: RULLESTOLBRUKER STENGT INNE I SITT EGET HJEM AV ELEKTRISK SPARKESYKKEL

Slik kan vi ikke ha det, verken i Oslo, Bergen, Trondheim eller andre norske byer.

Men så langt har både Blindeforbundet og Handikapforbundet snakket for døve ører når de har påpekt hvilke problemer syklene skaper for deres medlemmer.

Det mangler ikke på dokumenterte eksempler på at mennesker er blitt hindret adgang til det offentlige rom, og til og med blitt skadet, av vettløs kjøring og parkering/henslenging av utleiesyklene.

Som sagt, sparkesyklene i seg selv er en snedig oppfinnelse. Problemet er forretningsmodellen til de ansiktsløse selskapene som leier dem ut. For det er jo nettopp den høye graden av selvbetjening og manglende kontroll som ser ut til å gjøre det mulig for selskapene å tjene penger.

Redusert framkommelighet og økt skaderisiko for funksjonshemmede er de knuste eggene som gjør den profitable omeletten mulig å lage.

Redusert framkommelighet og økt skaderisiko for funksjonshemmede er de knuste eggene som gjør den profitable omeletten mulig å lage.

Strengere krav til opprydning, og faste depoter hvor syklene skal parkeres, vil kreve større investeringer og høyere kostnader. Det er de åpenbart ikke interessert i. I hvert fall ikke før de får kniven på strupen.

Og det bør de snart få.

For det bør ikke være mulig eller lov å bygge business på – bokstavelig talt – å legge hindringer i veien for at deler av befolkningen skal få tilgang til det offentlige rom.

I lys av målet om å gjøre Norge universelt utformet er sparkesykkelutleie i sin nåværende form direkte kontraproduktivt og snudd på hodet.

Syklene som er «bra for mange», er direkte utestengende og sågar farlige for noen.

Sparkesykkelbransjen selv har foreslått en ordning med frivillig selvregulering. Det er så langt ingen grunn til å ha tillit til at den er moden nok til å følge opp noe slikt uten at det er voksne hjemme.

Og om Oslo og de andre bykommunene heller ikke klarer å rydde opp, må staten ta grep. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har jo allerede vist sterk vilje til å sikre at det skal være trygt å oppholde seg på norske fortau. Så sterk at han ønsker å pålegge personer i elektrisk rullestol en egen regel om å vise «særlig aktsomhet».

Med en slik oppvisning i politisk omsorg for myke trafikanter, bør vi også kunne forvente resolutt handlekraft fra Hareide overfor dem som gjør det til en forretningsmodell å diskriminere på fortauet.

Ivar Kvistum
Ansvarlig redaktør i Handikapnytt

 

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.