Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Peter Nielsen justerer på et ståstativ for barn.
KOMPETANSEKRAV: Det norske formidlingssystemet for hjelpemidler gjennom Nav, gir Schuchmann dokumentasjon som er viktig i andre markeder, forklarer Peter Nielsen, som leder den norske satsingen. (Foto: Ivar Kvistum)

Strenge Nav-krav er nyttige for tysk barnehjelpemiddel-produsent

Den som kan tilfredsstille kravene i Norge, har samtidig dokumentasjon nok til å vinne resten av verden, mener den tyske barnehjelpemiddel-produsenten Schuchmann, som satser i Norge med egen representasjon.

Ivar Kvistum
Publisert 01.08.2023 17:21

Schuchmann er en global og spesialisert produsent av hjelpemidler til barn – blant annet sykler, ståstativer og ganghjelpemidler.

Fram til nå har produktene deres vært forhandlet gjennom Medemagruppen.

Nå skjer det endringer.

I et flunkende nytt bygg på et næringsområde sør for Drammen er Schuchmann i ferd med å etablere sin egen representasjon.

Til å lede satsingen har de hentet inn Peter Nielsen, som i mange år har vært ansvarlig for barnehjelpemidler i Medema Norge. Det betyr at han allerede er godt kjent med sin nye arbeidsgiver.

Han ser fram til å fortsette arbeidet på et felt han har brent for i over tre tiår.

Hvis en sykkel eller et annet hjelpemiddel inviterer til en aktivitet som både barnet og foreldrene ser fram til, blir det veldig positivt for alle i familien.

Utrolig givende

– Barn har hele livet foran seg, og de har foreldre som er opptatt av at de skal klare seg mest mulig selv og bli inkludert. Når et hjelpemiddel kan bidra til det, er det utrolig givende, sier Peter Nielsen til Handikapnytt.

Foreløpig er få mennesker i lokalene i Gråterudveien, men det er i ferd med å endres.

Schuchmann Norge skal ansette fire nye medarbeidere i løpet av året, og planen er at firmaet skal ha et titall ansatte.

– Ambisjonen er å bygge et høyt kunnskapsnivå når det kommer til barnehjelpemidler, med det tyske fagmiljøet i ryggen, sier Nielsen og trekker særlig fram Schuchmanns systematiske satsing på webinarer for å dele kompetanse.

Schuchmann
  • Familieeid selskap med hovedkontor i Bissendorf nordvest i Tyskland. Schuchmann har mer enn 30 års erfaring med å utvikle og produsere hjelpemidler for barn med nedsatt funksjonsevne.

Positivt for hele familien

I formidling av barnehjelpemidler, er det viktig å forstå barnets potensial og mulige utvikling, mener Nielsen. Det er ofte avgjørende for hvilke løsninger som bør velges.

Det er også viktig å ha innsikt i foreldrenes situasjon, og å ta hensyn til når og i hvilke sammenhenger hjelpemiddelet skal brukes. Vet man når på dagen det konkrete hjelpemiddel skal brukes, blir dagen bedre.

– Hvis en sykkel eller et annet hjelpemiddel inviterer til en aktivitet som både barnet og foreldrene ser fram til, blir det veldig positivt for alle i familien, sier han.

Han har sett utallige eksempler på at særlig sykler innbyr til en aktivitet som bryter isolasjon og skaper inkludering blant jevnaldrende.

Portrett

SPESIALISTER: Peter Nielsen skal lede tyske Schuchmanns satsing i Norge. (Foto: Ivar Kvistum)

Krav til dokumentasjon og kvalitet

Medema Norge vil fortsatt formidle produkter fra Schuchmann så lenge de er på avtale. Men i framtidige anbudsprosesser med Nav vil altså Schuchmann Norge overta selv.

Peter Nielsen avviser at det er mer risikabelt å være en rendyrket barnehjelpemiddelspesialist enn å ha en bredere portefølje.

– Schuchmann er store på barnehjelpemidler globalt. De tenker og satser langsiktig, og de ønsket å være i Norge med egen representasjon, slik de allerede er i mange andre land, forklarer Nielsen.

Selv om Norge er et lite land – og hjelpemidler for barn er en liten nisje – er markedet fortsatt interessant sett fra Tyskland. Fordi:

– Tyskerne sier at om vi kan levere anbud som tilfredsstiller kravene i Norge, har vi samtidig dokumentasjon nok til å vinne resten av verden. Det handler om at Nav stiller veldig høye kvalitetskrav, sier Peter Nielsen.

Han viser til at Schuchmanns fokus på testing av hjelpemidler før de lanseres passer godt med den skandinaviske modellen der dokumentasjons- og kvalitetskravene er høye.

Tyskerne sier at om vi kan levere anbud som tilfredsstiller kravene i Norge, har vi samtidig dokumentasjon nok til å vinne resten av verden. Det handler om at Nav stiller veldig høye kvalitetskrav.

Korte linjer

Sluttbrukerne vil merke at Schuchmann er på plass i Norge uten mellomledd, mener Nielsen. Leveranser vil gå direkte fra produsent til sentral eller sluttbruker, og det blir enklere både med utprøving og å påvirke med egne ønsker.

–  På de fleste Nav-kontrakter skal det gå maks ti dager fra bestilling til produktet er ferdig levert hos kunden. Det får vi til på grunn av Schuchmanns produksjonskapasitet og den korte reiseveien fra Nord-Tyskland. Vi skal kun ha et begrenset varelager her. Det meste skal gå direkte fra produsenten til hjelpemiddelsentralene, sier Peter Nielsen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.