Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Elite-brukere former nye holdeplasser

Av: Bjørn Lønnum Andreassen Foto: Bjørn Lønnum Andreassen
Publisert 07.03.2014 18:23

Handikapforbundets medlemmer i Trondheim forteller ekspertene hvordan nye bussholdeplasser best kan bygges slik at alle kan bruke dem. Sintef har utropt dem til «elitebrukere».

Mari Leistad er fornøyd med å komme til orde før 20 nye superbuss-holdeplasser skal bygges.

– Dette oppleves som første gang at vi blir hørt. Vi fikk sagt det vi ville. Vi har pratet om erfaringene med holdeplassene som er bygget, og vi tok en rundtur med rutebuss for å teste, sier hun til Handikapnytt.

LES OGSÅ: FRYKTER AT POSTEN BLIR UTILGJENGELIG

Trønderhovedstaden satser stort på et busstilbud av høy kvalitet, både når det gjelder traseer, holdeplasser og selve bussene.

Opp mot 230 busser med totalt 16 000 passasjerer vil gå på og av i Trondheims nye knutepunkt for kollektivtrafikk i Prinsenkrysset den travleste timen på dagen.

Nesten bra

Fire superbuss-holdeplasser er bygget, og de skal kopieres andre steder i byen, med noen justeringer. Leistad påpeker at det fortsatt er noen mangler etter befaringen med ekspertene i Prinsenkrysset.

– Jeg når ikke opp til automaten hvis jeg skal kjøpe billett. Ikke alle har armer til å nå opp når automaten er så høy. Lystavlen er montert for høyt. Vi i rullestol må nesten ut i gata for å se så høyt, sier Leistad engasjert.

LES OGSÅ: RULLESTOLEN DIN ØDELEGGER BUSSEN

– Jeg var prisgitt at passasjerer løftet opp rampa til å kjøre inn på bussen. Det var trangt på bussen. Bussjåføren skulle ha hjulpet til med rampa, og sjekket at alt var i orden.

– På rett vei

Karl-Egil Elstad (71) har ikke tatt buss siden slutten av 80-tallet men nyter interessert uviklingen av tilpassninger. Han mener det er positivt å være med fra starten, og at det må kunne gjøre universell utforming billigere.

– Utviklingen har gått frammover. Prinsenkrysset er bra tilrettelagt stort sett. At lystavlene med avgangstider er satt for høyt, er ikke lett å skjønne for folk uten nedsatt funksjonsevne, sier han.

– Bussrutene på holdeplassene har for små skrift, påpeker Elstad og ser fremmover.

– Vi får tro de som kal bygge flere holdeplasser tar hensyn til rapporten med våre innspill.

Hele Norge?

Sintef i Trondheim er Skandinavias største uavhengige forskningskonsern, og er involvert i planleggingen av de nye holdeplassene. Sintef har samarbeidet med Norges Handikapforbund om rekruttering av informanter, som de kaller «elitebrukere». De har testet og reflektert over bruk av holdeplassene, forklarer transportforsker An-Magritt Kummeneje.

– Brukerne er glade for å få være med i planleggingsfasen ved å komme med innspill, i stedet for å måtte påpeke dårlig funksjonalitet etter byggingen, sier hun.

– Evalueringen kommer før bygging av flere såkalte superbuss-holdeplasser. Det er rimelig å anta at erfaringene fra denne evalueringen kan brukes andre steder i Norge, forteller Kummeneje og legger til:

– Et særtrekk er at planleggingen funderes på å tenke bane, mens det bygges for buss. Ellers mente personen med nedsatt syn at touchskjermen på billettautomatene var vanskelig å håndtere, sier Kummeneje.

– Må sjekkes

NHFs seniorkonsulent i Trøndelag Kristian Lian er positiv til fruktbart samarbeid med Sintef. Men han kommer med et lite varsku.

– Det er lurt at mal for bygging av flere holdeplasser lages. Men hver holdeplass må testes i tillegg. Små endringer i byggingen kan ha store utfall. Stort sett alltid må noe tilpasses slev om mal brukes, slår han fast og eksemplifiserer.

– På et nytt busskur er en stor plakat-ramme satt opp. Da blir det en knapp meter ut til veibanen. Malen kan være ok, men ettermontering av slike skilt begrenser tilgjengeligheten. Dessuten vil befaring i juli gi annet resultat enn om høsten og vinteren.

– Trangt

Gater og bygninger rundt Prinsenkrysset er bygget slik at når rushet av folk setter inn, blir plassen til rullestoler liten. Fortauene er for små, og det ble påpekt i befaringen. Lian forklarer at de gjorde klokt i å ta med både en manuell og en elektrisk rullestol.

– Når holdeplassen er full av folk, eller når ting plasseres for tett på der bussen stopper, blir det vanskelig å manøvrere seg inn på rampa. Derfor er det stor forskjell mellom å ta befaring på tom holdeplass, mot når holdeplassen er full av folk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Bilde av Prinsenkrysset i Trondheim med busser, holdeplasser og trafikk.TILSYNELATENDE STOR PLASS: Når 230 busser med opp mot 16 000 passasjerer skal igjennom Prinsenkrysset i Trondheim blir det trangt, viser en befaring som vil få betydning for bedre bygging siden.

Vil bruke tilbakemeldingene

Statens vegvesen lover å ta til følge tilbakemeldingene når nye bussholdeplasser lages i Trondheim.

– Resultatene fra Sintefs evaluering vil bli tatt med i den videre utviklingen av superbusskonseptet, forklarer regional kollektivtransportkoordinator Steinar Simonsen i Statens vegvesen.

– Vi vil forbedre det som allerede er bygd, spesielt på informasjonssida. Trengsel på holdeplassene er det vanskeligere å gjøre noe med på det som allerede er bygd, sier Simonsen.

– Også mye av det andre som er kommet fram med henhold til. informasjon, billettautomatenes utforming blir tatt med. Det er selvsagt positivt med samarbeidet, da kommer vi raskere fram til de gode universelle løsningene. Det er jo bra for alle.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.