Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

En stol i bagasjen

Av: Bjørnhild Fjeld Foto: Tore Fjeld
Publisert 03.02.2016 09:38

Er det mulig å få en rullestol inn i bagasjerommet på en VW Golf Cabriolet? Ja, men da må du velge riktig modell.

En Volkswagen Golf Cabriolet kan neppe kalles en typisk «handikapbil», med sitt bittelille bagasjerom. Åpningen er trang, og volumet rommer beskjedne 250 liter. Det er ikke spesielt stor plass ellers i bilen heller heller.

Men hvis dama di har en sånn bil, kan du sitte på med henne da?

Vi besøkte Nav Hjelpemiddelsentral Hedmark i Elverum, sammen med bilentusiast, globetrotter og rullestolbruker Petter Naustvik. Han erfarer i mange sammenhenger at det å ha en rullestol som blir så liten som mulig ved transport, er en stor fordel.

Smaller, smaller

– En kryssrammestol er helt klart det beste valget når du er på reise. Det å få en rullestol inn i en taxi kan i seg selv være en prøvelse. «Smaller, smaller», sier de stort sett, forteller Petter, som nylig var på reise i Vietnam.

På tur i utlandet nytter det ikke å vente på en taxi som er stor nok til å få plass til rullestolen. Da kan han i så fall bli stående lenge. Petter klarer også å gå noen skritt på egen hånd, siden han kun er lammet på venstre side.

LES OGSÅ: DRAHJELP MOT TUNGE TAK – HANDIKAPNYTT TESTER DRIVAGGREGATER FOR MANUELLE RULLESTOLER

Petters «reiserullestol» er en Quickie Life FF fra Sunrise Medical. Dette er også den eneste rullestolen av de vi prøvde, som faktisk går inn i bagasjerommet på den gule Golf-en vi fikk låne som testbil.

– Dette er en rullestol som fungerer bra for meg når jeg er på tur. Men ulempen med den –som med andre kryssrammestoler – er at den er tyngre enn en rullestol med fastramme, forklarer Petter.

Veier mer enn en sykkel

Med litt ekstrautstyr veier Quickie Life FF fort mellom 12 og 15 kilo. Til sammenligning er det svært få moderne sykler som veier så mye, og en manuell rullestol skal som kjent drives fremover ved hjelp av kun armstyrke.

Det hjelper heller ikke å velge en annen modell; alle kryssrammestolene som er tilgjengelig via Nav, veier omtrent det samme. For Petter Naustviks vedkommende er vekt særlig viktig, da han kun har førlighet i den ene armen. 

– Hver kilo ekstra betyr at det blir tyngre å komme opp bakkene. Vekt har derfor alt å si, sier Petter.

Karbon og aluminium

En fastrammestol derimot, kan veie under halvparten av en kryssrammestol. Den aller letteste modellen på markedet er modellen Panthera X fra Panthera Norge. Denne har en ramme i karbonfiber og veier bare 4,4 kilo med hjul, men uten sittepute.

– Panthera X er fjerdevalget i kategorien «aktiv fastramme lett». En bruker vil ikke få tildelt en Panthera X før de andre alternativene er prøvd, og det må være en god begrunnelse for at vedkommende trenger en så lett rullestol, sier fysioterapeut Tor Håkon Skogheim, rådgiver med Hjelpemiddelsentralen i Hedmark.

Petter Naustvik synes det i utgangspunktet høres flott ut med en lett stol, men ville likevel ikke valgt en rullestol med karbonramme.

– Den virker ikke veldig solid. Hvordan vil denne oppføre seg i kulda, for eksempel?

Og selv om Panthera X er både liten og lett, får heller ikke denne plass i bagasjerommet på vår Golf Cabriolet. Det går nesten, men ikke helt. 

Navs hovedprodukt i kategorien «aktiv fastramme lett» er modellen Quickie Helium lett fra Sunrise Medical. Her er rammen lagd av aluminium, og den er heller ingen tungvekter med sine 6,5 kilo ferdig montert, uten sittepute.

Foreløpig er Panthera den eneste a produsentene som tilbyr rullestol med karbonramme, men hvem vet, kanskje produktutviklerne innen rullestolbransjen lar seg inspirere av sykkelbransjen?

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


HA DEN I BAGASJEN: Kryssrammestolen Quickie Life FF lar seg fint folde sammen og plasseres i det knøttlille bagasjerommet. Hjulene går også inn, før du kan lukke og kjøre. Men øvrig bagasje bør begrenses til en tannbørste og et skift rent undertøy.

Petters 64-modell Dodge

Fysioterapeut Skogheim påpeker at det ofte er ekstrautstyret som kan gjør rullestolen tung å kjøre. 

– For noen er det viktig med god komfort. Men alt du putter på ekstra, gjør at rullestolen veier mer. Det er liten vits i å velge en ultralett rullestol, hvis du samtidig setter på masse ekstrautstyr som gir ekstra vekt, sier han.

– En fastrammestol er helt klart å foretrekke til daglig bruk. Men problemet oppstår når du har behov for å kunne gjøre rullestolen så liten som mulig. For eksempel hvis du skal bruke en bil som ikke har all verdens stort bagasjerom, eller på buss og fly, sier Petter.

Til daglig kjører han en romslig Volkswagen Touran med god plass til rullestolen bak. Men som den bilentusiasten han er, har Petter også en «sommerbil». Dette en 1964-modell Dodge, som dessverre er uten fungerende girkasse for tiden, men som ellers er en drøm å kjøre. 

– Det nytter ikke å få en fastrammestol ned i bagasjerommet på Dodgen, så da bruker jeg «reiserullestolen», forteller hamarsingen.

Kan påvirke valget

Som kjent er det heller ikke slik at en rullestolbruker kan ha en hel armada av ulike rullestoler stående i oppkjørselen eller i entreen. I utgangspunktet får man kun to ulike stoler, for eksempel en ute- og en innestol. Petter Naustvik har som nevnt valgt å ha én fastrammestol som han bruker i det daglige, og én sammenleggbar rullestol med kryssramme som han hovedsakelig bruker når han er på reise.

I utgangspunktet skal man velge den modellen som er Navs hovedprodukt i kategorien, som for eksempel Quickie Helium lett. Men dersom du har gode grunner til å velge en annen modell, skal du få mulighet til det.

– Brukeren har i stor grad innvirkning på hvilken rullestol han eller hun får tildelt. Alle skal prøve hovedproduktet først, men dersom det av en eller annen årsak er en annen modell som fungerer best for vedkommende, kan man få en annen stol enn det som er rangert som Navs førstevalg, sier Tor Håkon Skogheim.

Hvilken rullestol som fungerer best, vil i høy grad være individuelt, og avhengig av hvor man skal bruke den. For eksempel er det forskjell på kjøreegenskapene, sittestillingen i stolen og generell brukervennlighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


STIKKER UT: Panthera X er en superlett stol, men inn i bagasjerommet på en Golf Cabriolet går den ikke.

Lettere kryssrammestol ble for dyr

Skal du få en sammenleggbar manuell rullestol fra Nav, må du per i dag velge blant modeller som alle veier i området 15 kilo eller mer. Det finnes imidlertid lettere modeller på markedet.

Produsenten Sunrise Medical har modellen Quickie Xenon2, som de markedsfører som verdens letteste sammenleggbare rullestol. Dette er en kryssrammestol i aluminium, som veier fra cirka 8,8 kilo avhengig av størrelse og utstyrsvalg.

Sunrise Medical hadde Quickie Xenon med i forrige anbudsrunde, men den ble ikke med i avtalen på grunn av høyere pris.

– Dette er en stol som vil egne seg meget godt for aktive brukere på reisefot, sier Annelise Vamnes i Sunrise Medical AS.

Aktiv-stoler

Her er utvalget av manuelle aktiv-stoler på avtale hos Nav Hjelpemiddelsentral

Aktiv fastramme
Til daglig bruk.
1.rangering: Quickie Helium (Sunrise Medical)
2. rangering: Panthera S2 (Panthera Norge)
3. rangering: XLT75/XLT90 (Invacare)

Aktiv fastramme lett
La egenvekt.
1.rangering: Quickie Helium Lett (Sunrise Medical)
2. rangering: Panthera U2 Light (Panthera Norge)
3. rangering: KSL75/KSL90 (Invacare)
4. rangering: Panthera X (Panthera Norge)

Aktiv sammenleggbar ramme (kryssramme) med faste benstøtter
Stoler som kan slås sammen for eksempel på reise.
1.rangering: Quickie Life FF (Sunrise Medical)
2. rangering: Impera S (Sunrise Medical)
3. rangering: Motus CS (Hjelpemiddelspesialisten)
4. rangering: Champion 75/90 (Invacare)


FJÆRVEKT: Panthera X er imponerende lett, men Petter Naustvik ville vært skeptisk til soliditeten om han skulle hatt den med seg på tur. Tor Håkon Skogheim (bak) ved hjelpemiddelsentralen i Hedmark bekrefter at dette ikke er en stol for alle.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.