Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Nettleder
Bussjåfører som herjer hensynsløst med passasjerenes rettigheter og verdighet, bringer skam over Oslos kollektivtransport.
Montgomery, Alabama, 1. desember 1955: Syersken Rosa Parks nektet å oppgi sitteplassen sin i den «fargede» seksjonen på buss nr. 2857 til en hvit passasjer. Han krevde å få plassen hennes fordi den «hvite» seksjonen i bussen var full.
Rosa Parks ble arrestert, dømt og fengslet.
Men den modige handlingen utløste en 381 dager lang boikott av bussene i Montgomery, i protest mot diskrimineringen. Aksjonen var anført av pastor, borgerrettsaktivist og senere vinner av Nobels fredspris, dr. Martin Luther King jr.
På grunn av Rosa Parks har bussen en viktig symbolsk plass i borgerrettskampens historie. Så når bussjåfører i Oslo får rom til å drive åpenlys diskriminering av mennesker med nedsatt funksjonsevne, gir det svært ubehagelige assosiasjoner.
Rullestolbruker Camilla Huggins Aase er mange ganger nektet å reise med buss i Oslo. Ikke sjelden er stenges hun ute av sjåfører som herjer hensynsløst med passasjerenes rettigheter og verdighet. Når en sjåfør kan få seg til å si at elektriske rullestoler ødelegger bussgulvet, er det intet mindre enn en hån.
KLIKK HER FOR Å LESE OM HVORDAN CAMILLA BLE NEKTET Å REISE MED BUSSEN.
Undertegnede vet ved selvsyn at Camilla Huggins Aase ikke overdriver. For et par års tid siden ble jeg selv, ved en tilfeldighet, vitne til at en sjåfør nektet å ta henne med, under henvisning til at det allerede var så mange barnevogner om bord at det ikke var plass til en rullestol. Det var direkte løgn. Jeg var blant passasjerene som protesterte og senere rapporterte sjåføren til busselskapet.
Men det hjelper åpenbart lite. Sjåførene fortsetter å la sine pillråtne holdninger komme til utløp, med uniformen på.
Det interkommunale transportselskapet Ruter forsikrer at de jobber med sjåførenes holdninger, og at de stiller krav til sine leverandører. Men det synes åpenbart at selskapet ikke tar problemet alvorlig nok. Sjåfører som stenger bussene for passasjerer med funksjonsnedsettelser, demonstrerer at de er uegnet i jobben, simpelthen. Transportselskaper som har slike sjåfører ansatt, bør være diskvalifisert som tjenesteleverandør, simpelthen.
Det holder ikke å la en menig informasjonsmedarbeider lire av seg de sedvanlige beklagelsene på vegne av Ruter. Her må toppledelsen komme ut på holdeplassen og gi klar beskjed.
Norges hovedstad kan nemlig ikke være bekjent av et busstilbud som fortjener en boikottaksjon, lik den som Rosa Parks ga støtet til i Montgomery, Alabama.
Ivar Kvistum
Ansvarlig redaktør i Handikapnytt