Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde fra innsiden av en veitunnel.
SKREKKSCENARIO: Det er ikke plass til å få ut en passasjer som er avhengig av rullestolheis inne i en trang tunnel, frykter bussjåfør Svein Terje Brekke. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Bussjåføren overlevde tunnelbrann – frykter for rullestolbrukeres sikkerhet

Ekspressbussjåfør Svein Terje Brekke slår alarm: I norske tunneler er det ikke mulig å evakuere en rullestolbruker fra en buss. Samferdselsminister Jon Georg Dale har ikke en løsning å tilby.

Georg Mathisen
Publisert 16.11.2018 10:36

– Det var ingen som tenkte sikkerhet da reglene ble innført, mener Svein Terje Brekke.

Han kjører Haukeliekspressen fra Haugesund til Åmot. Tur/retur betyr det 58 kilometer i tunnel.

Nå advarer han mot konsekvensene hvis det skulle skje en ulykke. Det har han gjort i et brev til Samferdselsdepartementet, også.

Da skjedde det ikke annet enn at han ble henvist videre til Statens vegvesen, mens vegvesenet i sin tur bare viser til regelverket.

Ikke plass

– Bussen skal ha rullestolheis, og det har den selvsagt. Det som ingen har tenkt på, er at ved en evakuering er vi avhengige av at det er to og en halv meter klaring på innsiden av bussen – altså på høyre side i kjøreretningen, sier han.

I en tunnel eller i en bratt skjæring der fjellveggen går rett opp eller ned fra veien, finnes ikke den plassen.

– Der har vi rett og slett ikke mulighet til å evakuere rullestolbrukere fra bussen. De som klarer å gå ut med hjelp, kan evakueres på linje med andre. Det er de som ikke kan gå ut av rullestolen, de som vi må bruke heisen til, som er panikken til oss sjåførene, fastslår Brekke.

Det er de som ikke kan gå ut av rullestolen, de som vi må bruke heisen til, som er panikken til oss sjåførene.

Han peker også på at bussen trenger strøm for at rullestolheisen skal kunne brukes.

Ikke tid

Aller mest frykter han en brann i en tunnel. Da snakker han av erfaring. Sommeren 2000 kjørte han vogntog i Seljestadtunnelen sør for Odda da det brøt ut brann etter en kjedekollisjon.

Svein Terje Brekke står utenfor en ekspressbuss.

ERFARING: Svein Terje Brekke har selv opplevd tunnelbrann. Han er bekymret for sikkerheten. (Foto: Privat)

Brannen utviklet seg så fort at han måtte bli sint og skyve en annen bilist foran seg ut av tunnelen for å unngå at hun gikk inn igjen for å hente bunaden i bilen sin.

Ni ble sendt til sykehus med skader etter brannen.

– Jeg så hvor fort den brannen ble eksplosjonsartet da bensintanker og dekk gikk i lufta. Ingen skal fortelle meg at du skal stå inne i en buss og ha tid til å få ut en person som ikke kan gå. Det er dét som er alvoret i dette, sier Svein Terje Brekke.

Ikke forberedt

Senere har han vært med på brannøvelse i Karmøytunnelen. Der så han at brann- og redningsmannskapene ikke kjente til problemet.

– Politiet var tydelige på at i tunnelbrann var selvbergingsprinsippet det viktigste. Men hvis jeg som sjåfør må gå fra en person i en ulykkessituasjon, må jeg leve med det resten av livet. Samtidig kan jeg bli dømt for ikke å ha gjort jobben min, sier han.

Ikke universell utforming

Brekke har et forslag til løsning. Men det bryter med prinsippene om universell utforming.

Han foreslår å droppe hele heisen på ekspressbussen og heller sette opp en minibuss eller maksitaxi til rullestolbrukere. De har heisen bak, slik at den kan brukes i tunneler.

– I dag må kunden uansett bestille i forkant. Skal jeg ta med en rullestolbruker, så må jeg fysisk fjerne to seter i bussen, forklarer han. På Kystbussen mellom Bergen og Stavanger bruker Tide Buss den løsningen: Kommer det en bestilling fra en rullestolbruker, så bestiller selskapet en maxitaxi i tillegg til bussen.

Portrett av Jon Georg Dale

MANGLER SVAR: Samferdselsminister Jon Georg Dale engasjerer seg for å gjøre tunnelene sikrere for alle, men har ikke noen løsning for rullestolbrukere spesielt. (Foto: Olav Heggø, Samferdselsdepartementet)

Ikke enig

Det forslaget er samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) skeptisk til.

– I utgangspunktet vil tilbudet til den enkelte passasjer bli vesentlig forringet på den måten. Da er det ikke lenger bare å møte opp på terminalen og få plass. Det vil svekke tilbudet til dem som har behov for tilrettelegging, og det er jeg skeptisk til, sier han.

Dale vil likevel ikke utelukke at det kan bli aktuelt å se på en slik løsning hvis det kommer opp en god måte å organisere det på. Han understreker at det ikke skal gjøre at de som har behov for rullestolheis, får et dårligere tilbud.

Ikke tiltak på lur

I tunnelene arbeider han for å øke sikkerheten, men han har ikke noe tiltak på lur for å redde rullestolbrukere i en krise.

– Tunnelsikkerhet er krevende for alle passasjerer, men mer krevende for dem som bruker rullestol. Vi har nå en voldsom oppgradering av tunnelsikringen. Vi har opprustet tekniske anlegg, elektriske anlegg og brannsikkerhetssystemer, alt med utgangspunkt at norske tunneler skal være tryggere å ferdes i, sier han.

– Vi erkjenner at det kan være krevende for busselskapene å håndtere passasjerer med rullestol. Derfor er den ordinære sikkerheten så viktig, sier Jon Georg Dale.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.