Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De fire politikerne i samtale i Stortingets vandrehall.
SAMLET LØFT: De fire borgerlige partiene bestemte seg for å åpne bilstønaden for en gruppe som til nå har falt utenfor. Fra venstre: Guri Melby (V), arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H), arbeids- og sosialkomiteens leder Erlend Wiborg (Frp) og Tore Storehaug (KrF). (Foto: Ivar Kvistum)

Fra nyttår gir utagering grunnlag for å søke bilstønad

Fra nyttår kan pårørende til personer med utagerende atferd søke om støtte til spesialtilpasset kassebil gjennom Nav.

Ivar Kvistum
Publisert 17.12.2018 08:58

Bilstønaden for funksjonshemmede er delt inn i to ordninger. De ombygde kassebilene har til nå vært forbeholdt rullestolbrukere, eller personer med nedsatt gangfunksjon.

Nå, fra nyttår, innføres en endring: Også personer som har utagerende adferd, og som derfor trenger å skjermes fra føreren, kan nå få støtte til bil på ellers samme vilkår som bevegelseshemmede.

Dette kom på plass i budsjettforliket mellom de fire borgerlige partiene nå i høst.

Liten og sårbar gruppe

– Det handler om en liten og sårbar gruppe personer som vi nå har fått på pass en løsning for. Regelendringen som åpner for at de kan søke om bil, er på plass fra nyttår, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) til Handikapnytt.

Det handler om en liten og sårbar gruppe personer som vi nå har fått på pass en løsning for. Regelendringen som åpner for at de kan søke om bil, er på plass fra nyttår.

Initiativet til endringen kom fra Stortinget, der Kristelig Folkeparti tok den inn i sitt alternative statsbudsjett og løftet den inn i budsjettforhandlingene. Men forslaget er noe alle de fire borgerlige partiene stiller seg bak, og som de har arbeidet sammen om.

Foreldre tok kontakt

Erlend Wiborg (Frp) leder Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Han forteller at en foreldregruppe tok kontakt med Høyre, Frp, Venstre og KrF på vårparten.

– Og nå, i budsjettforliket, kvitterer vi det ut med forbedringer i ordningen allerede fra januar. Her har de fire partiene snudd seg fort rundt, og statsråden har vært behjelpelig med hvordan det konkret skal gjøres. Det er ytterst sjeldent en sak blir ekspert raskere enn det, sier Erlend Wiborg til Handikapnytt.

Her har de fire partiene snudd seg fort rundt, og statsråden har vært behjelpelig med hvordan det konkret skal gjøres. Det er ytterst sjeldent en sak blir ekspert raskere enn det.

– Dette skjer takket være innsatsen til foreldre som har sørget for å gjøre oss politikere oppmerksom på problemet, sier Guri Melby (V).

Kan ikke bruke annen transport

Politikerne forklarer at det har gjort inntrykk å høre om utfordringene som disse familiene opplever i hverdagen:

– Dette er familier som har hatt få alternativer, fordi det er behov for å skjerme både barna, sjåføren og andre i trafikken. Det er vanskelig å skulle kjøre selv dersom noe skulle skje i baksetet. Og det er vanskelig å bruke regulær kollektivtransport, sier Anniken Hauglie.

– Det handler om å kunne føle seg trygg når barna dine blir skal kjøres til og fra aktiviteter eller besøk. Vi har hørt om familier som dropper å dra på ferie fordi det er så vanskelig med transport, supplerer Wiborg.

Det er beregnet at denne utvidelsen av bilstønadsordningen vil koste cirka 52 millioner kroner i året. Til sammenlikning bruker staten over 800 millioner kroner totalt på bilstønaden til funksjonshemmede.

– Ja, det gjelder veldig få. Men vi synes det er riktig å sørge for at de får et tilbud som fungerer, sier Wiborg.

Trenger tilrettelagt bil

Tidligere i år skrev Britt Bjørndal et debattinnlegg på vegne av foreldrene som ble publisert på Dagsavisen Nye Meninger. Der beskriver hun situasjonen og utfordringene på denne måten:

«Felles for disse personene er at de helt avhengige av stor, tilrettelagt bil. De er avhengige 2-3 ansatte rundt seg til enhver tid. De er svært sårbare for å ha folk for tett innpå seg som i en liten personbil. De er avhengig av spesialtilpasset utstyr i bilen for å sikre seg selv og andre. På grunn av disse forholdene kan de ikke reise kollektivt eller med taxi.»

Klikk her for å lese hele innlegget hennes på Nye Meninger.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.