Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Halve Norge og nesten hele Oslo støtter funksjonshemmedes krav
Halvparten av alle nordmenn og sju av ti osloborgere støtter kravet fra funksjonshemmedes organisasjoner om å forby elsparkesykler på fortauet.
Det kommer fram i en fersk undersøkelse som Yougov har lagd for TryggTrafikk og Tryg forsikring.
Dermed har Handikapforbundet, Blindeforbundet og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon halve folket på sin side. De tre fremmet et samlet krav å forby elsparkesyklene på fortau tidligere i år.
Årsaken er at elsparkesyklene reduserer framkommeligheten og øker ulykkesrisikoen for både bevegelseshemmede, synshemmede og andre grupper av funksjonshemmede.
Les mer: SAMLET KRAV TIL MYNDIGHETENE: SPARKESYKLENE MÅ VEKK FRA FORTAUET
Fortsatt utrygge
Det endte likevel med at samferdselsminister Knut Arild Hareide vendte det døve øret til kravet fra funksjonshemmedes organisasjoner. Sparkesyklene har fortsatt adgang til fortauene, men de er pålagt å overholde en fartsgrense på 6 km/t når de passerer fotgjengere.
– Problemet er ikke løst. Hareide toer sine hender og konkluderer med at fortauene fortsatt skal være utrygge for fotgjengere, kommenterte Magnhild Sørbotten, leder i Handikapforbundets samferdselsnettverk, da beslutningen ble kjent.
Sju av ti osloborgere
I undersøkelsen til Trygg Trafikk og Tryg forsikring svarer 52 prosent at de ønsker et elsparkesykkelforbud på fortauet.
Tallene for Oslo er betydelig høyere. Her sier 68 prosent at de ønsker fortausforbud for de elektriske tohjulingene.
– Det viser at utfordringene med frislippet av elsparkesykler fortsatt er relevant. Vi ser at flertallet ønsker at det ikke skal være elsparkesykler på fortau, og det er naturlig at myndighetene ser nærmere på hvor i trafikken disse hører hjemme, sier Christoffer Solstad Steen, kommunikajonsrådgiver i Trygg Trafikk i en pressemelding.
Steen forteller at Trygg Trafikk savner kraftigere lut fra myndighetene for å løse utfordringene med elsparkesyklene.
– Det er ti ganger så farlig å kjøre elsparkesykkel sammenlignet med sykkel ifølge tall fra Statens vegvesen. Det viser hvorfor hjelmpåbud ville vært et viktig grep. Vi savner også at det gjøres mer for å hindre promillekjøring, sier Steen.
Nesten halvparten – 49 prosent av dem som har besvart undersøkelsen – ønsker forbud mot utleie av elsparkesykler nattestid.
Bekymret forsikringsbransje
De mange ulykkene bekymrer Tryg Forsikring.
– Det er over 20.000 elsparkesykler i Oslo, og skadelegevakten rapporterer om hele 1600 ulykker på kun halvannet år, mange alvorlige. Oslo er en egen planet når det gjelder antallet elsparkesykler og ulykker, i de verste periodene blir titalls mennesker skadet, mange alvorlige. Fra et forsikringsståsted er det bekymringsverdig når nær halvparten av ulykkene skjer i beruset tilstand. Da faller gjerne alle forsikringer bort på grunn av uaktsomhet, noe som kan bli veldig dyrt for den det gjelder, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring, i pressemeldingen.