Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Detaljbilde av bremsesystemet.
KOMPAKT: Smart Brake er et kompakt, trådløst system som gjør at bremsekabler kan fjernes. Det gjør av- og påstigning enklere. Bremsesystemet låser også hjulene med bruk av en fjernkontroll, det gjør at sykkelen ikke triller av gårde når man parkerer. Det er også en sikring mot tyveri. (Alle foto: Bjørn Kollerud)

Med denne norske oppfinnelsen bremser du med en lillefinger

Norske Smart Brake skal gjøre det lettere å bremse sykler, rullestoler og andre hjelpemidler kontrollert for personer som har redusert håndgrep. Et fingertrykk er alt som skal til.

Av Bjørn Kollerud
Publisert 18.12.2019 09:44

Etter flere års utvikling og pilotprosjekter er den trådløse bremse- og fremdriftsløsningen Smart Brake offisielt lansert til bruk på sykler, rullestoler og andre hjelpemidler.

– Vi er litt stolte over å ha utviklet verdens første trådløse løsning for brems- og fremdrift i mobilitetsmarkedet. Det har vært utrolig morsomt å jobbe med dette teknologiprosjektet, sier Morten H. Østli.

Han er styreleder og en av gründerne i innovasjonsbedriften RollerSafe AS i Son i Akershus.

Mindre håndgrep

Østli forteller at Smart Brake-teknologien krever mindre enn 10 prosent håndgrep sammenlignet med mekaniske løsninger. Den har også trådløs ledsagerkontroll.

Sammen med medgründer, barndomsvenn og medeier Atle Stubberud reiser han nå rundt i landet for å presentere løsningen for brukere og fagpersoner i hjelpemiddelsystemet.

Startet med rulleski

Morten H. Østli og Atle Stubberud er henholdsvis siviløkonom og industridesigner. Hva førte dem på sporet av å utvikle trådløse bremser for mobilitetsmarkedet?

– Vi var begge aktive på rulleskifronten, og ble grundig lei av å gå på trynet og skade oss, forteller Østli.

Dermed oppsto ideen om å lage en løsning så de bedre kunne sikre en kontrollert nedbremsing. De utviklet et hydraulisk, elektronisk bremsesystem for rulleski, der nedbremsingen skjer trådløst ved å trykke inn brytere på stavene. Via en app kan bremseeffekten tilpasses individuelt for brukeren, basert på vekt og ønsket bremseeffekt.

De to med en håndsykkel. Bak: et skilt med teksten Rollersafe. Give me a brake.

SUSER AV GÅRDE: Tekniker Henrik Karlstad (t.v.) og styreleder Morten Østli ser mange bruksområder for Smart Brake, her som en effektiv bremseløsning på Praschberger Speedster Comp CC fra Bardum AS.

– Det er nemlig ikke sånn at man bare kan bremse med full effekt. Da går man på trynet. Så det hele er ganske sofistikert, og vi har testet det ut under tøffe forhold, blant annet i Holmenkollen og i alpene, fortsetter Østli.

Gründerne har produsert og solgt rulleski-konseptet via en egen nettbutikk til entusiastiske brukere rundt om i verden. Nå står mobilitetsmarkedet i bred forstand for tur til å få implementert det trådløse bremsesystemet.

Reduserer belastninger

Sykler, rullestoler, rullatorer og piggekjelker er noen av produktområdene selskapet har kastet sine øyne på, og de har blant annet levert Smart Brake til idrettsprofilen Birgit Skarsteins piggekjelke. Morten H. Østli mener det er opplagt at Smart Brake kan gjøre disse produktene mer funksjonelle for brukerne.

RollerSafe AS har vært igjennom forstudier sammen med CatoSenteret for å avdekke brukerbehov. Det at Smart Brake krever liten bremsekraft og gjør det mulig å bremse uten fingergrep om nødvendig, betyr mye for potensielle brukergrupper.

Smart Brake kan redusere belastningen og gi tilsvarende positiv helseeffekt.

Gründerne påpeker det vel dokumenterte faktum at brukere av manuelle rullestoler er i risikosonen for å pådra seg senebetennelser og belastningsskader i hender, armer og skuldre.

– Smart Brake kan redusere belastningen og gi tilsvarende positiv helseeffekt. Vi jobber nå med å tilpasse den en universell løsning til ulike rullestolmodeller i samarbeid med produsenter og distributører.

Så langt i prosessen har det vært viktig for gründerne å ha full kontroll, men nå er de åpne for å sette ut produksjon til tredjepart etter hvert som volumet vokser.

Karlstad viser fram bremsesystemet på en håndsykkel.

ET LITE TRYKK: Smart Brake krever kun et lite trykk på håndtaket for å bremse. Overføringen skjer trådløst til liggesykkelens skivebremser. Løsningen fungerer også som en brems når sykkelen parkeres, forklarer Henrik Karlstad.

Krevende utviklingsprosess

Det tar tid å utvikle sofistikerte, tekniske løsninger. Som en liten gründerbedrift er man avhengig av   støtteordninger og investorer for å komme i mål.

Men Morten H. Østli mener forutsetningene i Norge er gode for å drive med denne typen utviklingsarbeid.

– For det første har vi et system der det offentlige finansierer anskaffelse av tekniske hjelpemidler for funksjonshemmede. I andre land må brukerne i stor grad dekke dette selv, noe som begrenser markedet.  Dessuten har vi støtteordninger som Skattefunn, og vi har også for vår del fått støtte av Innovasjon Norge og regionale forskningsfond som Oslofjordfondet. Det har ikke vært avgjørende, men har sikret oss at ting har gått raskere.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Husk å velge kategorien «Kjøp og betal» i Vipps.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

Utfordringene med å produsere hjelpemidler i høykostlandet Norge, mener han også lar seg løse.

– Vi kjøper mange av komponentene fra produsenter i Asia. Men ikke alt kan kjøpes. Derfor har vi utviklet egne produksjonsverktøy, som kan lages og brukes av våre samarbeidspartnere. Dette er et grep som kutter kostnadene i vår småskalaproduksjon, skyter industridesigner Atle Stubberud inn.

Ny produkter under utvikling

Smart Brake er en plattform som utvikles løpende. Morten H. Østli forteller at det jobbes med å utvikle løsninger som kan brukes på flere produkter. Bedriften driver kontinuerlig produktutvikling i samarbeid med produsenter og distributører i inn- og utland, og de røper at det vil komme flere løsninger basert på deres trådløse teknologi.

De forteller om positiv interesse for Smart Brake også i utlandet, og regner med å omsette for like mye utenfor som innenfor Norges grenser i 2020.

– Men vi trenger hjemmemarkedet som base for å utvikle og teste ut brukervennlige løsninger også i årene fremover.

Anders Nupen Hansen på håndsykkelen.

FLERE PÅ SYKKELSETET: Sykkelentusiast Anders Nupen Hansen synes det er godt med luft i håret og et avbrekk fra rullestolen. Han håper den nye bremseteknologien bidrar til at flere med redusert kraft i håndgrepet vil teste ut sykling.

Begeistret testpilot

– Jeg håper dette nye bremsesystemet bidrar til at flere fristes til å ta sykkelen i bruk.

Det sier leder i Landsforeningen for ryggmargsskadde (LARS), Anders Nupen Hansen. Han har mange års erfaring som aktiv syklist og har slitt ut mange sykler gjennom årene.

Hansen er full av lovord etter å ha prøvd Praschbergersykkelen med bremsesystemet Smart Brake innendørs i korridorene utenfor Norges Handikapforbunds lokaler i Oslo sentrum, og håper den nye bremseteknologien bidrar til at flere med redusert kraft i håndgrepet vil ta i bruk sykkelen med all frihetsfølelse og alle positive helseeffekter det gir.

Det er bra at det finnes produsenter som utvikler innovative løsninger her i Norge.

– Testløypa er begrenset, jeg skulle nok prøvd ut sykkelen og bremsesystemet på en fem-seks mils etappe for å få det fulle inntrykket under realistiske kjøreforhold. Når det er sagt, jeg er kjempepositiv til RolleSafes Smart Brake. Det er bra at det finnes produsenter som utvikler innovative løsninger her i Norge.

Hansen opplever at løsningen som er satt opp passer han godt.

– Det er krav om to bremser på sykler i Norge, og dette oppsettet er riktig for meg, med en mekanisk brems og et gripetak med Smart Brake. Jeg har begrenset håndkraft i den ene hånden, og jeg må si det var utrolig lett å trykke inn bremsen på denne hånden. Det kunne nærmest gjøres med et fingertrykk. Genialt!

Det eneste forbedringen han kunne ønske seg, er kortere responstid på den hydrauliske bremsen. – Det kan være viktig ved eventuell nødbremsing, sier Anders Nupen Hansen.

***

Denne reportasjen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 06/19.

Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.

Klikk her for å bli medlem.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.