Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Hanna Fu Man Koppang i rullestol på stranda ved Mjøsa. Mjøsbrua skimtes i bakgrunnen.
PÅ LAND: Hanna Fu Man Koppang kommer ikke ut på Mjøsa – først sa Skibladner nei, og nå får landets største innsjø et nytt rutebåttilbud uten plass til rullestol. (Foto: Privat)

Nå er hele Mjøsa rullestolfri sone

Mjøsa får en ny båtrute, men rullestolbrukere får ikke være med. Diskriminering for offentlige midler, mener Hanna Fu Man Koppang i NHFU Innlandet. Også på Skibladner er det rullestolforbud.

Av Georg Mathisen
Publisert 18.06.2020 09:27

I 2018 la de ned rutetrafikken, blant annet fordi de ikke klarte å oppfylle kravet om universell utforming.

Lørdag er Mjøscharter i rute igjen på Norges største innsjø.

På hjemmesiden gis det klar beskjed: «Verken brygger eller båt er forberedt på/kan håndtere rullestol».

Til gjengjeld har båten plass til opptil fire sykler.

Penger fra kommunene

Hanna Fu Man Koppang er skuffet. Lederen i Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) i Innlandet fikk et nytt håp om å kunne erobre Mjøsa, selv om Skibladner stengte for rullestolbrukere fra og med i år.

Les mer: FRA NESTE ÅR FÅR IKKE RULLESTOLBRUKERE VÆRE MED SKIBLADNER

– Det er skuffende, særlig siden en av grunnene til at de måtte avvikle driften for et par år siden, er at de ikke tilfredsstilte kravene til universell utforming og tilgang for rullestolbrukere. Flere kommuner har bidratt med ganske store pengesummer til dette, og så er det ikke tilrettelagt så vi i rullestol kan bli med, sier Koppang.

Flere kommuner har bidratt med ganske store pengesummer til dette, og så er det ikke tilrettelagt så vi i rullestol kan bli med.

Mjøscharter går i rute mellom Gjøvik, Brumunddal og Hamar – men også innom Kapp på Toten, Helgøya og Atlungstad Brenneri i Stange. Båten tar tolv passasjerer.

Kommunene Ringsaker, Gjøvik og Østre Toten har finansiert tilbudet sammen med Visit Innlandet og Hamarregionen Utvikling og Reiseliv.

Bilde av båten i fart på Mjøsa.

RUTEBÅT: Lørdag går Mjøscharter årets første turer i rute på Mjøsa. (Foto: Visit Innlandet)

– Hvordan kunne de få konsesjon?

– Mjøscharter forklarer at hverken brygger eller båt tillater dem å ha rullestolbrukere om bord og at dette dessverre ikke er noe de kan gjøre noe med. Hvordan kunne de da få ny konsesjon til å gjenoppta driften? spør Hanna Fu Man Koppang i et innlegg i lokalavisene.

Da Mjøscharter avviklet rutetilbudet i 2018, formulerte daglig leder Espen Bjørkheim seg slik i meldingen om nedleggelsen:

«Det stilles i utgangspunktet samme krav til Mjøscharter i rutetrafikk på Mjøsa som et hvilket som helst annet passasjerskip i nasjonale og internasjonale farvann. Mjøscharter vil høyst sannsynlig ikke tilfredsstille disse krav, grunnet blant mange særkrav, krav om universell utforming for funksjonshemmede, rullestol etc. Båten er i utgangspunktet en fritidsbåt, ikke en spesiallaget passasjerbåt.»

Oppdatering, 26. juni 2020: Nye regler gir Mjøscharter lov til å drive rutetrafikk uten tilgjengelighet. Les mer : REGELENDRING UNDER RADAREN: I ÅR BLE DET LOVLIG Å KJØRE RUTEBÅT UTEN RULLESTOLPLASS

Får det til langs kysten

– Kommunene må være tydelige og stille strengere krav til prosjektene de legger pengene våre i. Mjøscharter opererer med offentlige midler og et tilbud rettet mot allmennheten. Da krever lovverket mer med hensyn til universell utforming og tilrettelegging, ifølge Koppang.

Hun peker på at det er mulig å gi rullestolbrukere et båttilbud andre steder.

– Det er rart at de ikke kan få det til på Mjøsa, og det er rart at de har fått lov til å starte opp igjen. Når jeg spør Mjøscharter om dette, sier de bare at «nå må du skjønne at bryggen er sånn og båten er sånn». De avslutter med å si at det er noe de dessverre ikke kan gjøre noe med. Det virker som de tror det er helt umulig, sier Hanna Fu Man Koppang.

Jeg regner med at når Skibladner kan nekte å ha med rullestolbrukere av den enkle grunn at de ikke kan bære på dem, så regner jeg med at jeg kan, også.

– Kjøper ikke annen båt

Espen Bjørkheim vil ikke være med på at han bør ha noe forbud mot å kjøre rutebåt uten universell utforming:

– Det er denne båten jeg har. Jeg har hatt den i mange år, og jeg kjøper ikke noen annen båt. Jeg beklager det, men jeg regner med at når Skibladner kan nekte å ha med rullestolbrukere av den enkle grunn at de ikke kan bære på dem, så regner jeg med at jeg kan, også, selv om jeg gjerne skulle hatt dem med, sier Bjørkheim.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.