Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Illustrasjonsbilde av passasjerer på vei inn på et lokaltog på stasjonen.
ENKLERE: Dagens lokaltog har trapper, smale dører og mange sitteplasser. I fremtiden kan det bli annerledes. (Foto: Mads Kristiansen, Vy)

Nye lokaltog med flere ståplasser: – Gode nyheter for rullestolbrukere

– Disse togene kan gjøre det mye enklere for mennesker med rullestol å reise miljøvennlig med toget, sier Magnhild Sørbotten, nestleder i Norges Handikapforbund.

Handikapnytt
Publisert 27.09.2019 16:36

(NTB-Gunnhild Hokholt Bjerve og Handikapnytt:) Det blir færre sitteplasser og flere ståplasser på lokaltogene i Oslo-området i framtiden, varsler selskapet Norske tog.

Selskapet skal snart bestille nye togsett som skal brukes av Vy og eventuelle andre selskaper kjører lokaltog i Oslo-området, i første omgang mellom Ski og Stabekk.

– Utenom rush blir det nok sitteplasser til de fleste, kanskje alle. Men i rushtrafikken, hvis vi skal ha flere folk inn, og vi skal kjøre like mange avganger og togene er nå på maks lengde, så må det bli ståplasser, sier direktør Øystein Risan i Norske tog til NRK.

Universell utforming – for alle

Handikapforbundets nestleder, Magnhild Sørbotten, var til stede da utformingen av de nye lokaltogene ble presentert.

At utformingen av nye tog i så stor grad skal ta hensyn til behovet for å håndtere et høyt passasjerantall, kan være gode nyheter for rullestolbrukere som i dag ofte opplever stengsler og barrierer når de forsøker å reise med tog, mener hun.

– Dette er tog som vil gi en helt annen mulighet for folk i rullestol til å bruke tog, gitt at perronghøyden er riktig, sier Sørbotten til Handikapnytt.

Det viktigst grepet er ifølge NHF-nestlederen at disse togene planlegges med trinnfri adkomst og bredere døråpninger, med større åpne om innenfor dørene.

– Det virker som Norske tog har sett at grunnleggende grep innen universell utforming, som bredere dører og terskelfri inngang, ikke bare er bra for rullestolbrukere, men at dette også gjør det mye lettere å få mange mennesker av og på togene raskt, sier Sørbotten.

Dette er tog som vil gi en helt annen mulighet for folk i rullestol til å bruke tog, gitt at perronghøyden er riktig.

Hun understreker at forutsetningen er at perrongene er i riktig høyde, og at det finnes gode rampeløsninger som virker der det fortsatt er perronger som er for høye eller lave.

Portrettfoto av Magnhild Sørbotten.

TOG-POSITIV: Magnhild Sørbotten er nestleder i Norges Handikapforbund. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Sitteplass til dem som trenger

Sørbotten ser også positive muligheter for rullestolbrukere om det er færre sitteplasser inne i vognene. Men det vil jo kreve at det faktisk er plass, også i rushtrafikken.

– Vi må forutsette at det også vil være dedikerte rullestolplasser om bord i de nye togene. Og så er det en utfordring at det blir nok sitteplasser til dem som trenger å kunne sitte for å reise med tog, understreker Sørbotten.

Venter på penger

De nye togene må være på plass i 2024 når Østfoldbanen skal få nytt signalsystem. Dagens togsett er for gamle til at Norske tog vil ruste dem for overgangen. Selskapet venter nå på at regjeringen skal sette av penger, slik at de kan be om tilbud fra leverandører. Kontrakten må på plass i 2020, opplyser Risan til NTB.

De samme togsettene vil også kunne bli brukt på lokaltoget mellom Asker og Lillestrøm, men ikke på regiontogene mellom Oslo og byene i Østfold og Vestfold og mot Lillehammer.

Avskriver dobbeltdekker

Selskapet har laget en liste med krav til de nye lokaltogene, og det viktigste kravet er bedre kapasitet. Det kan best løses med flere ståplasser, mener Norske tog. På spørsmål om ikke toetasjes tog er et alternativ, svarer Risan:

– Det er en mulighet. Vi sier ikke noe om at toget skal være sånn eller sånn, men vi ser at det er utfordringer med toetasjes tog i lokaltrafikk. Du få flere inn i togene, men du bruker veldig lang tid på å få folk av. Da får du lavere kapasitet samlet sett, sier han.

Det er dessuten et problem at infrastrukturen for jernbanen, særlig plattformene, er bygget for bredere og lavere tog enn det som er vanlig i de fleste andre europeiske land. Ifølge Risan har det tidligere vist seg vanskelig å få tak i toetasjes togsett som passer for Østfoldbanen.

Jernbanedirektoratet konkluderte i fjor med at det ville koste 650 millioner kroner å leie dobbeltdekkere til Østfoldbanen i fem år. Dette mente direktoratet var for dyrt, ifølge NRK.

Miljøvennlige valg

Magnhild Sørbotten la fram Handikapforbundets krav og forventninger til de nye togsettene da utformingen ble presentert.

– Våre krav handler om forutsigbarhet, trinnfri adkomst, ramper som virker og gode heisløsninger på perrongen der dette er nødvendig. Og selvsagt, plass til rullestol inne på toget. Også vi som bruker rullestol, ønsker å kunne ta miljøvennlige valg på egne vegne når vi skal reise, sier Sørbotten til Handikapnytt.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.