annonse
Annonse for Permobil
Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Fotomontasje: Fotomontasje fra klasserom og portrett av Søreide.
MER AV DETTE: Ine Eriksen Søreide vil inkludere flere funksjonshemmede barn på skolen. På Riverview skole i Zambia får de det til. (Fotos: Bengt Sigvardsson og Asgeir Spange Brekke, FD)

Se på dette, Ine Eriksen Søreide – her går alle barna på samme skole

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide sier hun vil satse på utdanning for barn med nedsatt funksjonsevne i norsk bistand. Her er et eksempel på hvordan det kan gjøres.

Av Ivar Kvistum
Publisert 01.12.2017 15:34

annonse
Annonse fra Etac: Totalleverandør tekniske hjelpemidler barn og voksne. Se mer på etac.no. 20 år i 2017
annonse
Annonse for Uloba
annonse
Annonse for Assister Meg

Det var i et intervju med avisa Vårt Land 24. november at utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) erklærte at utdanning til barn med nedsatt funksjonsevne skal være et satsingsområde for regjeringens bistandsarbeid, særlig på utdanningsområdet.

– Når FN anslår at minst fire av ti av de som står uten skolegang, har en funksjonsnedsettelse, burde vi forvente rapportering med høye tall om at norsk utdanningsbistand når denne mest sårbare gruppen, sier Søreide til Vårt Land.

Ingen oversikt

Men slik er det ikke.

Tidligere i år la forskningsstiftelsen Fafo fram en rapport som fastslår at det ikke er dokumentert at inkluderende utdanning faktisk omfatter barn med nedsatt funksjonsevne.

Ifølge Vårt Land rapporterte Norad tidligere i år at norsk bistand har gitt skolegang til tre millioner barn de tre siste årene.

Men det er ingen oversikt over hvor mange funksjonshemmede barn som er blant dem.

Ine Eriksen Søreide sier hun vil ha særlig oppmerksomhet om dette temaet.

Vi vil være spesielt opptatt av at utdanning til jenter og til barn med nedsatt funksjonsevne blir høyt prioritert og godt dokumentert.

– Vi vil være spesielt opptatt av at utdanning til jenter og til barn med nedsatt funksjonsevne blir høyt prioritert og godt dokumentert, sier hun til avisen.

Se, her funker det

Tidligere i år var Handikapnytts utenriksreporter Bengt Sigvardsson i Zambia der han besøkte grunnskolen Riverview i Kazungula-distriktet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Foto av elevflokk utenfor skolen.

UTFORDRING: Mange barn med funksjonsnedsettelser i utviklingsland får ikke skolegang. Riverview skole i Zambia er en av flere der de gjør noe med det. (Foto: Bengt Sigvardsson)

Dette er en av seks skoler som inngår i et prosjekt for å skape inkluderende utdanning.

Klikk her for å lese reportasjen fra Zambia: NÅ GÅR ALLE SAMMEN PÅ SAMME SKOLE

Mary Banda (15) er en av elevene på skolen. Hun er døv og forteller:

– Det var først da jeg begynte på denne skolen at jeg lærte meg tegnspråk og kunne henge med i undervisningen. Jeg kan til og med samtale på tegnspråk med mine hørende klassekamerater.

annonse
Annonse for Aleris

Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.