Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Sjåfør: – Rullestolen din ødelegger bussen

Av: Bjørnhild Fjeld Foto: Tore Fjeld
Publisert 16.01.2014 15:56

Sjåføren påsto han ikke hadde lov til å ta med elektriske rullestoler fordi de kunne ødelegge gulvet på bussen. Dermed fikk ikke Camilla Huggins Aase være med.

«Jeg har ikke lov å ha med sånne rullestoler, de kan ødelegge gulvet», hevdet en bussjåfør da han nektet å la Camilla Huggins Aase være med for en tid tilbake. 

– Dette stemmer selvfølgelig ikke, men utsagnet viser at en del av Ruters sjåfører enten er for dårlig informert eller at de har holdninger som ikke hører hjemme i et serviceyrke, mener Camilla.

Holdningsproblem blant sjåførene

Episoden er en av mange der bussjåfører i Oslo aktivt hindrer henne som rullestolbruker å reise med bussen. I løpet av de fem-seks årene hun har bodd i hovedstaden, har ikke situasjonen bedret seg. Ruters materiell er dårlig tilrettelagt rullestolbrukere, det er en side av saken. Men først og fremst er dette et holdningsproblem blant bussjåførene, mener Camilla.

– Det skinner veldig godt igjennom at de mener jeg heller bør reise med TT-drosje enn å «plage» dem med å ta bussen.

Ikke første gang

 Rett over nyttår i år forsøkte hun å komme med  bussrute 30 mellom Nydalen og Bygdøy. Da nektet sjåføren å ta henne med under henvisning til at han angivelig ikke hadde lov å ta med «sånne rullestoler».

LES OGSÅ: FORTSATT FRAKJØRT

– Jeg synes det er veldig greit å reise kollektivt. Buss er et kjempefint og praktisk alternativ for meg. Hvis jeg bare hadde fått komme om bord i bussen, skulle jeg ikke klaget, sier Camilla, som jobber som interessepolitisk rådgiver i Norges Handikapforbund.

Manuelle rullestolramper

Problemet er nemlig at Camilla trenger hjelp til å få satt ut rullestolrampen som gjør at hun kan kjøre den elektriske rullestolen inn på bussen. Og denne hjelpen er det sjåføren som må yte.

– Sjåføren må gå ut av setet sitt og sette ut rampen. Det er vel der problemet ligger, tror Camilla.

33-åringen reiser med buss i Oslo i hvert fall tre–fire ganger i uken. Det er mer regelen enn unntaket at hun må krangle med sjåførene for å få komme inn på bussen.

LES OGSÅ: TRONDHEIM VISER VEI

En vanlig grunn til at det er vanskelig, er at rampen er rustet eller fryst fast, slik at den er umulig å bruke. Camilla påpeker at dette er ikke sjåførenes feil, men et symptom på at materiellet til Ruter ikke er tilpasset transport av funksjonshemmede, og i hvert fall ikke universelt utformet.

– I andre europeiske land har de elektriske rullestolramper på bussene, der jeg bare kan trykke på en knapp for å få rampen ut. Jeg tror både sjåførene og jeg ville blitt utrolig glade hvis vi kunne fått det også på bussene i Oslo, sier Camilla.

Krever egen assistent

Det skjer også ofte at bussjåfører krever at Camilla skal ha med seg en assistent som kan hjelpe henne med rullestolrampen. «Det er ikke min jobb», er beskjeden gjerne da. Men dette stemmer ikke, for det er ikke noe krav om at funksjonshemmede skal ha med egen assistent for å kunne reise med offentlig transport. Som funksjonshemmet og reisende er Camilla en kunde som har krav på service og kundebehandling, som alle andre.

NETTLEDER: BUSSJÅFØRER SOM HERJER HENSYNSLØST MED PASSASJERENES RETTIGHETER OG VERDIGHET, BRINGER SKAM OVER OSLOS KOLLEKTIVTRANSPORT.

Hun sier at hun heller ikke har så mange assistent-timer tilgjengelig at hun har mulighet til å ta med seg en person hver gang hun skal ta bussen.

Den tredje årsaken til at Camilla ikke får komme inn på bussen, er at sjåføren rett og slett nekter henne å komme om bord.

Ruter: – Skal ikke avvises

Informasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg i Ruter AS sier at selskapet er opptatt av at flest mulig skal kunne benytte seg av kollektivtilbudet. Du skal ikke bli avvist fordi du er rullestolbruker.

– For det første vil jeg si at det er dypt beklagelig at en av våre kunder har hatt flere negative opplevelser med buss i Oslo. Tilbakemeldinger av denne typen får vi heldigvis ikke så mange av, sier Feldberg Janborg.

Ruter planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Selskapet er eid av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.

Informasjonsrådgiveren understreker at Ruter har klare forventninger til sine operatører om at de skal overholde nedfelte transportvedtekter.

– Alle førere skal ha fått opplæring i blant annet kundebehandling. Dersom det er kunder i rullestol som opplever å ikke komme med bussen, så ber vi om at de tar kontakt med oss. Da tar vi opp saken umiddelbart med operatør og den enkelte fører for å forsøke å unngå at det skjer igjen, sier Feldberg Janborg.

Det står imidlertid i transportvedtekten at hjelp fra personalet ikke alltid kan påregnes. 

– Førerne skal likevel forsøke å være behjelpelige overfor passasjerene, slik at de kommer seg om bord. Andre kunder skal la rullestolbrukere få tilgang til anvist plass. Vi har med jevne mellomrom holdningskampanjer overfor kundene, med oppfordring om å vise hensyn overfor hverandre.

I tråd med de samme transportvedtektene er det også sjåføren som er ansvarlig for passasjerenes sikkerhet, og som er den som skal vurdere om det er plass nok i bussen. Dersom fører mener det ikke er forsvarlig, så kan føreren si nei til å ta med barnevogner, plasskrevende gods, passasjerer og rullestoler.

NHF: – Dette er diskriminering

– Dersom funksjonshemmede nektes å reise med bussen på grunn av funksjonsnedsettelsen, er dette diskriminering, sier Rune Huvenes som er interessepolitisk konsulent i Norges Handikapforbunds regionkontor i Oslo.

Han opplever likevel av Ruter som selskap ønsker et godt forhold til funksjonshemmede. At enkelte sjåfører «tar loven i egne hender» er noe NHF har tatt opp med Ruter tidligere.

Rune Huvenes påpeker at det er meget viktig at rullestolbrukere klager til Ruter sentralt dersom de møter en «umulig» bussjåfør som gjør det vanskelig for dem å komme inn på bussen.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.