Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av personløfter på hotellrom.
LØFTERIKT: Slike mobile personløftere finnes nå på flere av Scandics hoteller. (Foto: Scandic Hotels)

Tilbyr flere personløftere og bedre hotell-tilgjengelighet

Sju utvalgte Scandic-hoteller i Norge er nå utstyrt med mobile lifter som skal bistå gjester med funksjonsnedsettelser å komme seg inn og ut av sengen.

Ivar Kvistum
Publisert 03.01.2018 21:56

Scandic Hotels profilerer seg aktivt på god tilgjengelighet. Nylig kunngjorde kjeden at den dobler antallet mobile personløftere til totalt 36.

Liftene befinner seg på utvalgte hoteller fra Tromsø til Berlin, og sju av dem er i Norge.

– Å bo på hotell med rullestol er ikke alltid problemfritt. Ved å doble antallet lifter på hotell i Norden håper vi å kunne forenkle og forbedre reisen for flere av gjestene våre.

Det sier svenske Magnus Berglund, tilgjengelighetsdirektør i Scandic Hotels, i en pressemelding.

I første omgang er det Scandics største kurs- og konferansehoteller som har lift:

  • Ishavshotel
  • Havet
  • Lerkendal
  • Ørnen
  • Kristiansand Bystranda
  • Fornebu
  • Oslo Airport
  • Tilgjengelighet som ikke synes

    Scandics arbeid med tilgjengelighet ble presentert i en reportasje i magasinet Handikapnytts utgave 06/17.

    Her presenterer Berglund tilgjengeligheten ved helt nye Scandic Flesland Airport Hotel i Bergen.

    KLIKK HER FOR Å KJØPE DIGITAL TILGANG TIL MAGASINET.

    – Dette er et av de mest tilgjengelige hotellene vi har bygd. Vi mener vi har lykkes dersom ingen ser det, sier Berglund til Handikapnytt i reportasjen.

    Berglund fotografert på et hotellrom med bilde av Bryggen i Bergen på veggen bak.

    FOKUS PÅ TILGJENGELIGHET: Svenske Magnus Berglund er tilgjengelighetsdirektør i Scandic Hotels. (Foto: Ivar Kvistum)

    God forretning

    Satsingen på tilgjengelighet er ikke noe Scandic-kjeden gjør for å være snill med noen. Berglund er overbevist om at det er god forretning.

    – En ting er garantert sikkert: Det kommer til å bli flere og flere gjester med funksjonsnedsettelser. Det henger sammen med at vi blir stadig eldre, samtidig som eldre reiser mer, sier han.

    Også Scandics konkurrenter er opptatt av tilgjengelighet. Konsernsjef Morten Thorvaldsen hos norske Thon Hotels er enig med Berglund hos Scandic i at stadig flere hotellgjester vil ha behov for god tilgjengelighet, og at det er i økende grad er viktig å legge til rette for mangfold.

    – Men tilgjengelighet er blitt mer av en selvfølgelighet enn en konkurransefaktor for hotellbransjen, mener Thon-sjefen.

    Han hevder at de store hotellkjedene tenker og opererer nokså likt på dette området.

    Gjør mer enn de må

     Frederik Lindvik er associate partner i Nordic Hotel Consulting (NHC), et konsulentselskap som tilbyr rådgivningstjenester innen hotellutvikling.

    Hans vurdering er at Scandic Hotels ligger langt framme når det gjelder universell utforming.

    –  Sett utenfra er de ledende på dette området. Du kan si at der andre sørger for å gjøre det de er pålagt for å skape god tilgjengelighet, gjør Scandic mer enn de må. Men på andre områder kan andre kjeder til gjengjeld være bedre enn Scandic, for eksempel når det kommer til miljø, rettferdig handel, økologisk mat og så videre.

    – Scandic sier det er et konkurransefortrinn å tilby markedsledende tilgjengelighet. Stemmer det?

    – Det kommer litt an på konseptet og hvilken kundegruppe man henvender seg til. Men Scandic har utvilsomt klart å trekke til seg både konferanser og en del organisasjonsliv på grunn av tilgjengeligheten de tilbyr, svarer Lindvik.

    Glipper i detaljene

    Det er nærmest blitt selvsagt i bransjen at nye hoteller følger lovens krav når det gjelder universell utforming. Men det hender det glipper likevel – når det kommer til detaljene, påpeker hotellkonsulent Lindvik.

    – Handikaprommene blir som oftest riktige når det kommer til de store tingene, som innredning på badet og valg av senger. Men så plasserer man kikkhullet eller kleshengerne for høyt, sier han.

    Størst problemer med å skape god tilgjengelighet er det på eldre hoteller som kan være påbygd enn rekke ganger.

    Dette er Magnus Berglund i Scandic Hotels enig i.

    – De store, dyre tingene som heiser, dører og resepsjoner har vi god kontroll på. Men det kan fort glippe når det kommer til plasseringen av en bryter eller en knagg. Derfor er det så viktig at vi hele tiden er i lyttende dialog til våre egne gjester og lærer av tilbakemeldingene, sier han.

    Vinner priser

    Scandic har innført sin egen tilgjengelighetsstandard. Standarden er en sjekkliste med 135 punkter, med formål om å gi gjester med spesielle behov et høyt servicenivå.

    – Å bo på hotell skal være en mulighet for alle. Tilgjengelighetsstandarden vår omfatter derfor hele Scandics tilbud. Arbeidet vårt med tilgjengelighet har vunnet flere priser, både under European Diversity Awards og World Responsible Tourism Award. Det er motiverende, for det viser at tilgjengeligheten vår har blitt bedre, sier Berglund.

    Service og holdninger

    Men uansett hvor godt det bygningsmessige er tilrettelagt, er Magnus Berglund nøye med å understreke at tilgjengelighet på et hotell ikke handler bare om tekniske løsninger og standarder. Service, holdninger og kunnskap hos staben er helt avgjørende.

    – Det hjelper ikke om vi har et universelt utformet bad om ikke renholderen sørger for at dusjen er plassert lavt på veggen når en gjest med rullestol skal bruke det, sier han.

    Et annet eksempel er at ansatte på kjøkkenet skal vite hvordan man legger opp maten på en tallerken slik at synshemmede lett kan orientere seg når de spiser.

    Derfor blir alle Scandic-ansatte drillet i tilgjengelighet. En del av opplæringen er at alle ansatte selv må prøve seg i rullestol, på sitt eget hotell. 

    – Det viktigste er å se til at folk blir behandlet slik at de føler seg som gjester og ikke som funksjonshemmede, understreker Magnus Berglund.


    Norges Handikapforbund
    Pressens Faglige Utvalg
    Fagpressen

    Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.