Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Oversiktsbilde fra avgangshallen med passasjerer som går til og fra.
JERNBANENS FØDELAND: Bare 41 prosent av Storbritannias jernbanestasjoner har trinnfri adkomst. Bildet er fra Kings Cross Station i London. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Utilgjengelige tog hindrer folk i å jobbe

Om Storbritannias jernbanesystem hadde vært universelt utformet, kunne over 50 000 flere funksjonshemmede vært i arbeid.

Av Ivar Kvistum
Publisert 04.01.2021 10:56

Det er den britiske handikaporganisasjonen Leonard Cheshire som har undersøkt jernbanens betydning for yrkesdeltakelsen til mennesker med funksjonsnedsettelse.

Undersøkelsen viser at over 51 000 funksjonshemmede har takket nei til jobbtilbud på grunn av manglende tilgjengelighet på jernbanen som de er avhengige av for å kunne komme seg til arbeidsplassen.

– Dette understreker behovet for å investere i infrastrukturen på jernbanestasjonene, sier Gemma Hope, politisk leder i Leonard Cheshire, til det britiske hjelpemiddel- og tilgjengelighetsmagasinet THIIS.

Likestilling og økonomi

Dersom de 51 000 hadde kunnet arbeide, ville dette alene ha medført rene skatteinntekter på 900 millioner pund, og en potensiell økonomisk samfunnsgevinst på 2,5 milliarder kroner, ifølge organisasjonens beregninger.

– Dette er et likestillingsspørsmål, som blir enda mer relevant i lys av den langvarige økonomiske krisen i landet vårt, sier Gemma Hope.

I vår undersøkelse har vi avdekket en klar sammenheng mellom tilgjengelig jernbane og funksjonshemmedes muligheter til å arbeide. Å løse dette vil få fart på økonomien og gi folk bedre livskvalitet.

Mangler trinnfri adkomst

41 prosent av Storbritannias jernbanestasjoner mangler fortsatt noe så elementært som trinnfri adkomst. Å løse dette problemet, er beregnet til å koste 4,3 milliarder pund.

Det høres ut som mye penger, men Leonard Cheshire argumenterer med at det bare utgjør to prosent av det som i dag investeres i samferdselssystemet i landet.

Leonard Cheshire driver for tiden en kampanje med krav om å gjøre jernbanen i Storbritannia tilgjengelig innen 2030. Dersom tempoet i utbedringsarbeidet ikke blir skrudd opp, vil man ikke nå målet før i 2070, mener organisasjonen.

– I vår undersøkelse har vi avdekket en klar sammenheng mellom tilgjengelig jernbane og funksjonshemmedes muligheter til å arbeide. Å løse dette vil få fart på økonomien og gi folk bedre livskvalitet, sier Gemma Hope.

Europeisk jernbaner

Det er ikke bare i Storbritannia funksjonshemmede sliter med manglende togtilgjengelighet.

Handikapnytt har nylig satt søkelys på manglende universell utforming på det norske jernbanenettet.

Les mer: TO AV TRE JERNBANESTASJONER ER UTILGJENGELIGE FOR RULLESTOLBRUKERE

I EU, som Storbritannia ikke lenger er en del av, er vi nå inne i «Det europeiske jernbaneåret». I den forbindelse krever europeiske handikaporganisasjoner en storsatsing på tilgjengelige tog.

Les mer: KREVER TILGJENGELIGE TOG I HELE EUROPA

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.