Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Lærere får uriktig informasjon om elever

Av: Ivar Kvistum
Publisert 05.01.2012 14:10

Informasjonen som gis om funksjonshemmede ungdommer som skal begynne i videregående skole, er ofte gal eller unøyaktig.

ØNSKER INFORMASJON: Lærere i videregående skole ønsker mest mulig informasjon om behovene til elever med funksjonsnedsettelser. (Illustrasjonsfoto: Colourbox) 

Tekst: Ivar Kvistum

Noen elever trenger mer tilrettelegging enn informasjonen i ”mappa” kan tyde på. Andre elever trenger mindre enn det skolen blir informert om på forhånd. Mange lærere opplever at de må vurdere behovene for tilrettelegging på nytt når elevene først har begynt i skolen.

Dette er erfaringen til mange lærere i videregående skole som er intervjuet til en rapport fra Unge funksjonshemmede om læreres syn på tilrettelegging i videregående skole.
Rapporten bygger på samtaler med ti lærere i videregående skole.

Det er i hovedsak engasjerte og positive lærere som møter elever med funksjonsnedsettelser. Ni av ti sier de vil ha mest mulig informasjon om elevene og at de har et oppriktig ønske om å legge til rette slik at elevene lykkes best mulig i videregående skole.

Pressede rådgivere

Lærerne erfarer likevel at det finnes sand i maskineriet. De mener rådgiverne har en nøkkelrolle i forhold til å gi lærerne informasjon og råd. Men erfaringen er samtidig at rådgiverne har for stor arbeidsbelastning til å fylle denne rollen godt nok.

Lærerne klager dessuten over at for mye tid går med til byråkrati, og at kommunikasjonen mellom skole, helsevesen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) ikke er god nok.

Det er lærernes bestemte inntrykk at foreldre og foresatte er svært viktige for å sikre god tilrettelegging for elever med funksjonsnedsettelser. Og mange melder at elevene selv ønsker minst mulig fokus på spesielle behov og tilrettelegging.

Bedre koordinering

Unge funksjonshemmede, som er en paraplyorganisasjon for ungdomsorganisasjonene innenfor Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, mener rapporten avdekker et behov for å styrke rådgivernes stilling i videregående skole, slik at de bedre kan koordinere tilrettelegging for funksjonshemmede elever.

Unge funksjonshemmede mener det er behov for bedre koordinering av planene rundt den enkelte eleven. Utfordringene når det gjelder tilrettelegging, er særlig store innenfor yrkesfag.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.