Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Parkering utenfor rekkevidde

Av: Ivar Kvistum
Publisert 29.03.2012 16:44

Hvordan får du parkert når du ikke rekker fram til knappen som gir deg billett og åpner bommen? Thomas Eide er blant dem som krever en teknisk løsning som åpner parkeringsanleggene for alle.

Tekst og foto: Bent Ove Aulid


AVHENGIG AV P-HJELP: Paul Viktor Wiker ga en hjelpende hånd da Thomas Eide skulle parkere på Storo storsenter i Oslo. Eide skulle ønske parkeringsløsningen var utformet slik at han kommer seg inn uten bistand fra andre.

– Jeg har ikke førlighet i venstre hånd. Trenger jeg å kjøre inn i et parkeringsanlegg som krever at jeg må trykke på en knapp for å få billett eller få åpnet en bom, venter jeg bare. Det er alltid en bak meg i køen som til slutt blir så sur at han kommer frem for å spørre hva som er i veien. De fleste blir fort blide igjen når de forstår problemet mitt. Da trykker de på knappen for meg og smiler, sier Thomas Eide til Handikapnytt.

Han er styremedlem i Norges Handikapforbund Oslo og i Landsforeningen for Ryggmargsskadde.

– Jeg er en løsningsorientert mann, men jeg synes ikke det er slik det skal være i 2012.

Knapp utenfor rekkevidde

Parkeringsanleggene ved Storo-senteret og Ullevål Stadion i Oslo er blant de utfordringene Eide helst unngår.

– Knappen til høyttalersystemet rekker jeg ikke. Står det noen bak meg i kø, kan jeg heller ikke rygge ut.

Byen er også full av parkeringsplasser der samtlige kunder er nødt til å trekke gratis parkeringslapp for å stå lovlig.

– Jeg pleier å rope: «Ta med en billett til meg også, da!». Det er så klønete når jeg først må parkere, deretter kjøre ut rullestolen, hente billett, kjøre tilbake til bilen, kjøre stolen opp og etter det komme meg frem til frontvinduet for å få lagt parkeringslappen godt synlig. Det går jo selvfølgelig det og, men klønete er det, sier Eide.

Greit å betale

Thomas Eide tilhører den gruppen av bevegelseshemmede som godtar å miste gratisplassene så snart et tilpasset kollektivtilbud er på plass.

– Dette er et resultat av den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Jeg vet det er flere som spør seg «Når så mange funksjonshemmede har dårlig råd, hvorfor skal vi da betale for parkering?» Jeg svarer at det er mange andre i samfunnet som også har dårlig råd. Dette er en del av prisen vi må betale for å bli likestilt.

Derimot nekter han å fire på kravet til universell utforming.

– Nå må vi snart få en teknologisk løsning som gjør at vi ikke stenges ute av parkeringsanlegg med bommer eller andre hindre. En elektronisk brikke, en mobiltelefonløsning eller noe annet, sier Eide.

Teknikken finnes allerede. I en del private parkeringsanlegg med noen plasser for allmennheten og andre reservert for leietagere, er ofte de private plassene voktet av en bom. Ofte åpnes slike bommer automatisk av en brikke plassert i bilen.

– Jo da, tekniske løsninger finnes. Spørsmålet er hvordan den eventuelt skal tilpasses bevegelseshemmede og hvem som skal betale for dette, sier kommunikasjonsdirektør Pål Gledisch i Europark.

Drømmer om Autopass

Problemstillingen er på ingen måter ny. Allerede i 2005/06 ble slike tekniske løsninger diskutert i en gruppe nedsatt av Samferdselsdepartementet hvor blant andre parkeringsbransjen og Handikapforbundet deltok.

Den gang som nå ble problemet med forskjellige tekniske løsninger i de ulike parkeringsanleggene trukket frem. P-bransjen fremhever mangfoldet som en vesentlig hindring mot å utstede elektroniske brikker til bevegelseshemmede.

– Vi trenger én landsomfattende brikke. Autopass-brikken kunne vært løsningen. Men så langt har vi opplevd Statens vegvesen som svært restriktive når det gjelder å la andre enn bomstasjoner få tilgang til dette systemet, sier Gleditsch.

Det er mange om Autopass-beinet: Stortingets transportkomite vil gjerne at Autopass-brikken blir tatt i bruk på flere fergesamband enn det ene som har systemet i dag. Samferdselsdepartementet arbeider med et lovforslag som gjør brikken påbudt i alle tyngre kjøretøyer i løpet av året. Noen snakker om å bruke brikken som verktøy for å kreve inn en avgift fra de mest forurensende bilene i noen byer. I tillegg skal Autopass-systemet tilpasses nye EU-standarder.

– Vi ser vi nytten av å åpne opp systemet for kommersiell bruk og la det fungere som adgangskontroll eller betalingsmiddel hvis dette bidrar til at flere tar brikken i bruk. Men nå arbeider vi først og fremst med å tilrettelegge Autopass-systemet til innkreving av offentlige avgifter, sier sjefingeniør Åge Jensen i Statens vegvesen.

FÅR IKKE BETALT: På parkeringsplassen utenfor konferansehotellet Radisson Park Inn på Gardermoen må også biler med handikapmerke trekke parkeringslapp. Men det var lettere sagt enn gjort, oppdaget Thomas Eide i fjor sommer. Kortleseren og myntinnkast er plassert for høyt, og det er dessuten vanskelig å manøvrere tett nok inntil automaten med rullestol. (Foto: Ivar Kvistum)

Tåkesvar

Norges Handikapforbund er blant dem som håper at Samferdselsdepartementet skal sette foten ned og stille klart definerte krav til universell utforming av parkeringsløsninger.

– Jeg er spent på hvorvidt kravene til universell utforming vil omfatte også selve betalingsløsningen, sier samferdselspolitisk rådgiver i NHF, Tore Amblie Bjørback. Forberedelsene har pågått i mange år. Det er over ett år siden siste arbeidsgruppe på området avla sin innstilling til departementet.

Pål Gleditsch i Europark er overrasket over den svake fremdriften i Samferdselsdepartementet.

– Departementet har jobbet med dette i så mange år. Og det skjer ikke noe. Er statsråden opptatt med noe annet? spør han.

Men seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet Espen Rindedals munn er lukket. Han vil hverken fortelle når departementet vil legge frem sine forslag, ei eller hva forslagene vil gå ut på.

– Universell utforming av betalingsløsninger og parkeringsområder er viktige elementer som blir vurdert i prosessen som nå foregår, og det vil fremmes forslag til hvordan dette kan ivaretas, er alt Rindedal vil si.


– En kamp for likestilling

Et nytt, felles regelverk for parkeringsbransjen kan føre til at betalingsfritaket forsvinner. Flere reserverte parkeringsplasser for funksjonshemmede er viktigere enn at de ikke koster noe, mener Norges Handikapforbund.

– For oss er dette ikke en kamp for gratisordningen, men et ønske om å bli likestilt med andre. Det viktigste for oss er å få reservert et tilstrekkelig antall parkeringsplasser, at de er store nok og at det kommer en betalingsordning som gjør at vi kan betale på vanlig måte, forteller generalsekretær i Norges Handikapforbund Lars Ødegård til VG Nett.

Mange medlemmer kontakter NHF i forbindelse med problemer med parkering. En overvekt av henvendelsene dreier seg om mangel på parkeringsplasser. Andre klager på uklare regler.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) mener i motsetning til NHF at det er viktig å forsvare retten til å parkere gratis.

– Vi synes det er en dårlig løsning å fjerne gratisparkeringen for denne gruppen siden den offentlige transporten ikke er nok tilgjengelig for oss, sier generalsekretær i FFO, Liv Arum, til VG Nett.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.