Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Vil ha Segway i Nav-katalogen

Av: Ivar Kvistum
Publisert 10.10.2013 10:59

Den selvbalanserende tohjulingen Segway bør formidles gjennom hjelpemiddelsentralen, mener leder Leif Arild Fjellheim i Landsforeningen for Ryggmargsskadde.

Amerikanske Segway er et selvbalanserende enmannskjøretøy med to parallelle hjul. Den holder automatisk balansen selv gjennom avansert, datastyrt gyroteknologi. Brukeren styrer doningen med egen kroppsvekt; lener du deg forover, kjører du forover. Lener du deg til siden, svinger du, og så videre.

Segway er populært i mange land og til mange formål. Blant annet bruker kinesisk politi Segway i gatepatruljering. Teknologien brukes også i rullestoler, for sittende brukere.

I Norge har Segway til nå vært forbudt å bruke på offentlig vei, men Erna Solbergs påtroppende regjering har varslet at reglene endres.

Ypperlig fremkomstmiddel

Nå får de blåblå et dytt i samme retning av Landsforeningen for Ryggmargsskadde (LARS), som er tilsluttet Norges Handikapforbund. I en henvendelse til både Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen oppfordrer leder Leif Aril Fjellheim til en ny gjennomgang av reglene, slik at Segway-teknologien blir tilgjengelig.

I brevet argumenterer Fjellheim med at LARS-medlemmer har testet teknologien i utlandet og mener en Segway er et «ypperlig fremkomstmiddel, til sitt bruk, spesielt for personer med nedsatt funksjonsevne».

Personskadeforbundet LTN (tidligere Landsforeningen for trafikkskadde i Norge) slutter seg til henstillingen fra Landsforeningen for Ryggmargsskadde. I en e-post til Samferdselsdepartementet skriver generalsekretær Ingeborg Dahl-Hilstad at hun «ber om at dette vurderes for personer med nedsatt funksjonsevne også i Norge».

Segway hos hjelpemiddelsentralen

Til Handikapnytt forklarer Leif Arild Fjellheim at LARS først og fremst ønsker å få utstyret godkjent i Norge, slik at det blir mulig å skaffe seg og bruke lovlig for dem som vil og kan.

I neste runde må målet være å få framkomsthjelpemidler basert på denne teknologien inn i Navs rammeavtaler, slik at du kan få tilgang på Segway gjennom hjelpemiddelsentralen. Fjellheim viser til at utstyret ikke koster mer enn en tradisjonell elektrisk rullestol.

– Segway-modellen for stående kan være et flott hjelpemiddel for inkomplett gående personer med ryggmargsskader og andre som har problemer med gangfunksjon, påpekerFjellheim.

– Rullestol-modellen kan også være et godt alternativ for sitt bruk for noen rullestolbrukere. Tetraplegikere med noe hånd-/armfunksjon klarer utmerket å bruke dem, fortsetter han.

På Facebook-siden til LARS kan du følge med og delta i diskusjonen om saken (ekstern lenke).

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

AVANSERT: En Genny (bildet) eller en original Segway holder balansen ved hjelp av avansert gyroteknologi. (Foto: Ivar Kvistum)

Racingførerens rullestol

Det finnes flere produsenter som har videreutviklet Segway-teknolgien for sittende. En av de mest profilerte er italienske Genny Mobility, drevet av gründeren Paolo Badano. Han har bakgrunn fra motorsykkelsport og ødela ryggen i en ulykke på racingbanen.

Badano utviklet Genny for å skape et fleksibelt framkomstmiddel som dessuten matcher racingførerens fartsfylte og stilsikre livsstil.

Klikk her for å se en video som viser hvordan det arter seg å kjøre en Genny (ekstern lenke).

Genny Mobility er representert i Sverige, men riksgrensen til Norge er så langt stengt på grunn av norske regler. Representanter for den svenske importøren har tidligere sagt til Handikapnytt at de ønsker å etablere seg i Norge, i første omgang med et showroom i Oslo.

Handikapnytt testet selv en Genny på en internasjonal hjelpemiddelmesse i Tyskland i fjor. Klikk her for å lese om vårt førsteinntrykk.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PRØVETUR: Handikapnytts redaktør fikk en guidet prøvetur med en Genny under Rehacare-messen i Düsseldorf i fjor.

Derfor er Segway forbudt

Segway har vært forbudt i Norge fordi doningen ikke passer inn i noe regelverk. Ifølge Nettavisen forklarer Vegdirektoratet forbudet med at topphastigheten på 20 kilometer i timen gjør en Segway til et motorkjøretøy i lovens forstand. Dermed stilles det krav til bremser, sete, blinklys, registering, 16-årsgrense og så videre.

Samtidig mener Vegdirektoratet at det ikke er forsvarlig å tillate Segway som rullestol, og dermed gi den adgang til å brukes alle steder hvor gående ferdes. Dette begrunnes med at det «ikke er trafikksikkerhetsmessig forsvarlig, slik veg- og gatenettet er utformet i dag».

Men dette kan bli vurdert annerledes når Erna Solberg kommer i regjeringskontorene. Da hun og Siv Jensen besøkte TV2-showet Senkveld, røpte hun at den nye regjeringen har til hensikt å oppheve forbudet mot Segway.

Les om Ernas løfte på Dagbladet.no (ekstrern lenke).

LES OGSÅ: – INNKJØPSMAKT TRUER HJELPEMIDDEL-TILBUDET


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.