Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

– Tettere bebyggelse gir bedre tilgjengelighet

Av: Bjørn Kvaal
Publisert 24.10.2013 20:41

Universell utforming er ikke i seg selv løsningen på samfunnets tilgjengelighetsproblemer, mener førsteamanuensis Erling Dokk Holm. I tillegg må vi satse på urbanisering med god kvalitet.

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:»Vanlig tabell»;
mso-style-parent:»»;
font-size:12.0pt;}

Førsteamanuensis Erling Dokk Holm ved Markedshøyskolen i Oslo var en av innlederne på den nasjonale konferansen «Du skal få en dag i mårå» på Hamar  23.-25. oktober. Tema var universell utforming.

– Universell utforming i seg selv løser ikke de grunnleggende problemene som blir forsterket når folk får nedsatt mobilitet. Det essensielle er å tilby velfungerende urbane miljøer med mange møteplasser og gode offentlige og halvoffentlige rom, sa førsteamanuensis Erling Dokk Holm (49) ved Markedshøyskolen. 

LES OGSÅ: BARNEOMBUDET KREVER TILGJENGELIGE SKOLER

Det var Miljøverndepartementet som inviterte til konferansen, som var et samarbeid med Hamar kommune, fylkene Hedmark og Oppland, Husbanken, Kommunesektorens organisasjon (KS), Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (Safo) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO).

Funksjonshemmede er forbilder

Erling Dokk Holm mener funksjonshemmede må se seg selv som forbilder, fordi nedsatt funksjonsevne venter alle.

En gang hjalp han en kollega i rullestol rundt i Bilbao. Det var tungt og krevende. Men enda verre vil det bli når samfunn mister lokale tjenestetilbud og vi blir avhengig av bilen.

– Utfordringen framover er at vi må bo tettere. Bilbao var krevende. Men det er enda verre i Los Angeles. fordi det er så langt mellom servicefunksjoner, sik at bilen må tas i bruk hele tiden. Når folk mister førerkortet forringes livkvalteten. Derfor må byplanlegging skje ut fra at det som er godt for de minst mobile er godt for alle, sier Holm.

Respekt for de rullende

Han betegner privatbilen, som ble frigitt i 1960, som det viktigste året i Norges historie. Rullende mobilitet er også det vi starter livet med i en barnevogn og som svært mange ender i en rullestol. Derfor må byer og tettsteder planlegges med respekt for dem som forflytter seg på denne måten.

LES OGSÅ: FRYKTER FÆRRE TILGJENGELIGE BOLIGER

– Byutviklere kjører bil til møtet og parkerer i et p-hus. Realismen deres gir firkantede miljøer. Derfor får vi kjøpesenteret Amfi i Kirkenes som ekskluderer og er frastøtende estetisk og som legger sentrum dødt, soer Holm.

Sparer på universell utforming

En sykehjemsplass koster 750 000 kroner. For hvert år eldre kan bo hjemme og gå med sin rullator til butikken og venner betyr at kommunen sparer mye penger.

– En ordførers plikt er blant annet at beboerne kan ha et verdig liv hele livet. Slike sparte penger betyr også mye for livskvalitet for alle, sier ordfører Liv Kari Eskeland (H) i Stord Hordaland.

«Du skal få en dag i mårå» var en åpen, nasjonal konferanse om universell utforming der prinsippet om likeverdige løsninger ble belyst gjennom foredrag, debatt, verksteder, utstillinger og befaringer.

Konferansen skulle inspirere kommuner og fylker til videre arbeid med universell utforming.

Artikkelforfatteren er informasjonsmedarbeider for konferansearrangørene.

 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.