Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Grasrotopprør for veiledning

Av: Ivar Kvistum Foto: Ivar Kvistum
Publisert 16.06.2015 14:15

Gi oss veiledningstjenesten tilbake, krevde Handikapforbundet i Oslo – på vegne av grasrota i organisasjonen.

– Dette er et forslag på vegne av grasrota. Det er ikke så ofte jeg får kjeft fra lokallagene. Men bortfallet av veiledningstjenesten har jeg fått grassat mye kjeft for, sa regionleder i NHF Oslo, Magnhild Sørbotten.

På et ellers fredelig landsmøte i Norges Handikapforbund (NHF) i helgen 12. til 14. juni var det fremfor alt én sak som skapte debatt: NHF Oslos forslag om å gjeninnføre veiledningstjenesten sentralt i organisasjonen.

LES OGSÅ: HANDIKAPFORBUNDET MÅ SØKE ALLIANSER

– Fra en del lokallag får vi høre at nedleggelsen av veiledningstjenesten har gjort det vanskeligere å drive rekruttering. Folk spør: Hvorfor skal jeg være medlem i Handikapforbundet når jeg ikke får dette engang? fortalte Sørbotten.

Kuttet kostnader

Veiledningstjenesten var et sted NHFs medlemmer kunne henvende seg for å få råd, bistand og informasjon. De siste årene var tjenesten bemannet med en sosionom og en jurist. Men fra 1. november 2012 var det slutt. Da ble veiledningstjenesten lagt ned som en del av en innsparingsrunde der NHF måtte kutte kostnader for ti millioner kroner.

Det ble understreket den gangen at NHF-administrasjonen fortsatt skulle besvare medlemmenes spørsmål, men at det ikke var kapasitet til å ta hånd om henvendelser som krever saksbehandling og nærmere undersøkelser.

Medlemmene ble også oppfordret til å henvende seg andre steder for å få hjelp, blant annet Likestillings- og diskrimineringsombudet og rettighetssenteret hos Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon.

Ikke holdbart

Men for NHF Oslo er ikke dette godt nok. Det understreket delegat Thomas Eide:

– Når vi ringer administrasjonen, får vi korte beskjeder om å henvende oss til andre organisasjoner. Er det holdbart? spurte Eide.

Han kritiserte også strategien om at mer av medlemsrådgivningen skal skje i likepersonarbeidet.

– Det betyr at man overfører det man selv synes ble for vanskelig, til likepersoner, sa Eide.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


FÅR KJEFT: Regionleder Magnhild Sørbotten i NHF Oslo får kjeft fra lokallagene fordi veiledningstjenesten er lagt ned. Hun tok til orde for å få den tilbake.

Har ikke penger

NHF Oslos forslag gikk ut at minst én stilling settes av til å gi råd til medlemmer per telefon og mail. Men forbundsleder Arne Lein advarte sterkt mot å fatte et slikt vedtak, rett og slett fordi pengene til en slik stilling ikke finnes i organisasjonen. Da må det i så fall kuttes et annet sted.

– Og vi har ikke noe annet sted å kutte, sa Lein.

Han forsvarte beslutningen om å legge ned veiledningstjenesten, blant annet med at den i praksis overtok saker som det offentlige har et ansvar for å svar på og behandle. Mye ressurser ble brukt til å opptre som fullmektig på vegne av enkeltmedlemmer, på en slik måte at man overtar å føre deres sak.

– Vi la ned institusjonene våre av samme grunn: det er et offentlig ansvar å gi et botilbud til dem som trenger det, argumenterte Lein.

En uriaspost

Både han og generalsekretær Arnstein Grendahl understreket dessuten at alle får svar når de kontakter Handikapforbundets administrasjon med spørsmål. Enkle henvendelser blir besvart på servicetorget, mens andre spørsmål blir besvart av interessepolitiske rådgivere, på regionkontorene eller av forbundslederen personlig.

– Jeg håper ikke vi går inn for å gjeninnføre en fullmektigrolle. Det er en utrolig tøff uriaspost, sa Grendahl.

Fungerer fint i dag

Det var heller ikke entydig støtte i salen til NHF Oslos påstand om at det finnes et grasrotopprør som krever veiledningstjenesten tilbake. Flere bestred at dette var tilfellet.

– Vi fra Innlandet støtter ikke dette forslaget. Vår erfaring er at de spørsmålene som kommer, fint kan håndteres på regionkontoret, sa delegat Petter Naustvik.

LES OGSÅ: – ENDELIG HAR JEG BIL

Kollega Remi Johansen la til at alle slike henvendelser også loggføres.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


FUNGERER GREIT: Petter Naustvik fra NHF Innlandet ville ikke være med på Oslos beskrivelse av et stort grasrotopprør. Henvendelsene fra medlemmene lar seg fint håndtere av regionkontoret, sa han.

Og mens Landsforeningen for Polioskadde støttet Oslos sak, sa lederen i Landsforeningen for Slagrammede, Roger Amundsen, dette:

– Vi får mellom 20 og 25 henvendelser til vår vakttelefon hver dag. 50 prosent av dem har vært innom NHFs sentralbord først og fått nummeret derfra. Det er en veldig fin ordning som fungerer godt, og som vi til og med verver mange nye medlemmer gjennom.

Tone Lillestølen fra NHF Øst delte derimot Oslos syn og erfaring:

– Vi har fått mange tilbakemeldinger fra medlemmer som er lei seg for at veiledningstjenesten er lagt ned. Rettighetsveiledning hører ikke til i likepersonarbeidet, der man bruker sin egne erfaringer, sa hun.

Kompromiss

Det ble imidlertid ikke stemt over NHF Oslos forslag om å gjenopprette veiledningstjenesten. Forbundsleder Arne Lein fremmet et kompromissforslag om å oversende NHF Oslos forslag til det nye sentralstyret, med oppdrag om å komme tilbake med forslag om hvordan råd- og veiledningsoppgavene kan ivaretas på en enda bedre måte.

Dermed valgte NHF Oslo å trekke sitt forslag, mens Leins kompromiss vant enstemmig tilslutning.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.