Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De to holder fram produktet på to rullestolhjul.
GRÜNDERNE: Paul Magne Amundsen (til venstre) og Sigmund Andenes har forsket seg frem til hvordan de skal sko både rullestol- og sykkelhjul for tøffere føreforhold. (Foto: Georg Mathisen)

Bedre veigrep på rullestolen med borrelås

Et ekstra dekk utenpå det vanlige dekket gjør rullestolen bedre på vått eller glatt føre. – Det gir økt frihet, sier gründer Paul Magne Amundsen.

Georg Mathisen
Publisert 29.11.2021 09:20

De har funnet opp sykkeldekket med glidelås og tar sikte på å revolusjonere hele bildekkindustrien.

Men for Paul Magne Amundsen og Sigmund Andenes begynte det med ønsket om å hjelpe rullestolbrukere ut om vinteren.

– Mens jeg studerte ved NTNU, jobbet jeg i fem år i en bolig med mange rullestolbrukere. Den lå oppi Byåsen. Der er det bratt. Det kunne vært sommer og mildt nede i sentrum, men frost på bakken oppi Byåsen. Jeg opplevde så mange ganger at vi ikke kunne ta med beboerne ut fordi det var så glatt, forteller han.

De to kjemistudentene fikk en kassert rullestol av hjelpemiddelsentralen i Trondheim. Så trillet de den rundt mens de eksperimenterte med ekstra gummilag som kunne gi bedre veigrep.

Enkelt å bytte

– Det måtte være enkelt. Mange som bruker rullestol, har også redusert førlighet i hendene. Derfor måtte måten å montere på være enkel – for at brukerne gjør det selv. Så er det veldig trangt på innsiden av hjulet, peker Amundsen på.

Rullestolbruker demonstrerer hvordan han fester ekstradekket mens han sitter i stolen.

SKODD: Den som har lært hvordan det skal gjøres, bruker bare 15 sekunder på å sko rullestolen for vinterføre. (Foto: Retyre)

De prøvde det samme på sykkel. Der lager de nå et helt sett med ekstra gummilag – «skins» – som festes utenpå et vanlig dekk med glidelås. Rullestolene, derimot, kom de ikke skikkelig i gang med før de kom i kontakt med rullestolprodusenten Panthera.

Rullemotstand og bremser

– De ga oss veldig strenge kriterier for hvor fort det skulle gå og hvor lav rullemotstanden skulle være. Samtidig har alle rullestoler ulike bremseanordninger, og mønsteret på dekket måtte passe til alle. Siden hendene glir langs hjulet, må det også være veldig glatt og fint på sidene, beskriver han.

– Vi utviklet et grovmønstret dekk til å legge utenpå det dekket som allerede sitter på hjulet. Det kommer med klips som har borrelåser på seg. Så klikker du det bare fast. Det tar 15 sekunder, ifølge Amundsen.

Snø og sand

Så langt er Retyre, som produktet heter, solgt til rullestolbrukere i 11 land. Gründerne hadde oppfattet behovet helt feil – de trodde at det var bare om vinteren brukerne hadde behov for bedre veigrep på rullestolen.

– Det virker like godt i varme land som i kalde land. I Spania, for eksempel, kan du ikke ta med rullestolen på stranden: De glatte hjulene spinner i sanden. Du trenger noe å feste utenpå dekket for å få grep. Samtidig vil du ikke ha grove dekk hele tiden, for det gir ekstra rullemotstand, forklarer Amundsen.

– I Norge er dette snakk om økt frihet for brukeren. Vinterstid sitter veldig mange fast hjemme fordi de ikke har det veigrepet de trenger. Du hører historier om folk som er på vei ut i bilen og blir sittende fast mellom huset og bilen. Slikt gjør at du vegrer deg for å dra ut i det hele tatt.

I Norge er dette snakk om økt frihet for brukeren. Vinterstid sitter veldig mange fast hjemme fordi de ikke har det veigrepet de trenger.

Piggfritt

Ekstradekket kommer med vintergummi, men uten pigger.

– Det er maksimal våtfriksjon på gummien. Du kan slippe å ta med deg utendørselementene inn ved å ta av «skoene» på hjulene, men du kan også trille rett inn i en butikk, sier han. I tillegg beskytter dekket bedre mot punktering.

Foreløpig er det samme mønster enten du skal ut på is, i sand eller på sølete stier. Etter hvert kan det godt hende at det kommer ulike mønstre til ulike underlag.

Nærbilde av rullestolhjul med retyre-strømpen montert.

PÅ HJUL: Et grovmønstret ekstralag skal hjelpe rullestolen frem over både sand og is. (Foto: Retyre)

Ambisjonen er også å nå flere enn de mest aktive brukerne. Sykehjem, institusjoner og boliger kan for eksempel henge «skoene» i utgangspartiet slik at beboerne kan dele på dem.

Paul Magne Amundsen og Retyre nøyer seg ikke med tryggere vinterturer for syklister og rullestolbrukere. De vil forske videre og snu opp-ned på hele dekkindustrien:

– Fordi vi har arbeidet med dette i så mange år, har vi funnet hvordan vi kan øke graden av automatisering i den eksisterende industrien. Nå jobber vi med en pilot for en egen produksjonslinje der konvensjonell dekkproduksjon kan helautomatiseres, sier han.

Gode tilbakemeldinger

Den svenske rullestolprodusenten Panthera har eksklusive distribusjonsrettigheter for Retyre på verdensbasis, og det er Panthera Norge som leverer produktet for rullestoler til Nav og privatpersoner i Norge.

Retyre leveres som reservedekk til rullestol. Men produktet er ikke på avtale, siden det ikke kom på markedet før den gjeldende rammeavtalen med leverandørene ble inngått.

– Likevel leverer vi det aller meste av Retyre til Nav, og de gir oss utelukkende gode tilbakemeldinger. Dette handler om fremkommelighet og ikke minst beskyttelse mot punktering.
Det gjør at Nav ser på dette som en god investering, mindre vedlikeholdsutgifter i forhold til færre punkteringer, opplyser daglig leder Erik Bergh i Panthera Norge i til Handikapnytt.

***

Saken ble oppdatert med forhandlerinformasjon fra Panthera Norge 3o. november 2021 kl. 08.40.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.