Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Henning Bortne foran lydutstyr.
SIN EGEN HERRE OG MASTER: Henning Bortne regnes som en av de fremste i sitt fag. Med eget firma er han sin egen herre. (Foto: Tore Fjeld)

De sa han aldri ville få jobb – nå står topp-artistene i kø for Henning

Henning Bortne (41) fikk tidlig beskjed om at det ikke var noen vits i å kaste bort tid og penger på utdannelse, fordi han som funksjonshemmet uansett aldri ville komme i jobb. I dag er han en av landets mest etterspurte lydteknikere.

Bjørnhild Fjeld
Publisert 12.05.2017 15:13

Henning Bortne kjøpte stereoanlegg for konfirmasjonspengene, og oppdaget ganske snart at han hadde en helt spesiell evne:

Han kunne høre hva som var bra og dårlig lyd.

– Jeg har aldri spilt eller sunget selv, men begynte å interessere meg for hvordan musikk blir til og prosessen frem til den kommer på plate. Hva er det som gjør at noe låter bra, og noe ikke gjør det? forteller han.

Bortne har siden 1999 drevet eget firma som lydtekniker, og de siste årene har han spesialisert seg i det som regnes som det ypperste innen lyd-faget: Mastering.

– Mastering handler kort og godt om å gjøre at lyden høres like bra ut på alle typer enheter. Om du spiller musikk på store, gode høyttalere, eller en liten mobiltelefon; det skal uansett gi en bra lydopplevelse, forklarer han.

Skaper Marcus & Martinus-magi

Da Handikapnytt var på besøk var det de fengende låtene til pop-tvillingene Marcus & Martinus som strømmet ut av høyttalerne i lydstudioet på Bøler i Oslo.

Bortne lar oss høre et eksempel på en Marcus & Martinus-låt før og etter mastering – det er en himmelvid forskjell. Før-versjonen ville ingen spilt på radio – etterversjonen skal lanseres internasjonalt.

Jeg har ganske gode ører.

– Hva er det som gjør at du er så god til mastering?

– Jeg har ganske gode ører. Det handler også om erfaring. Mastering er regnet som det vanskeligste innen lyd-faget, og du må helst ha holdt på noen år med lyd for å kunne gjøre en god jobb med mastering, forklarer Bortne.

På kundelisten hans er en rekke store, norske artister, listen er lang: Katastrofe, Staysman & Lazz, Astrid S, Julie Bergan, Iselin Solheim Robin, Claudia Scott, Stage Dolls og Alexander Rybakk. I tillegg gjør han oppdrag for plateselskaper og reklamebyråer.

Lang vei frem

I ungdomsårene ble interessen for lyd og musikk stadig sterkere, og etter videregående skole begynte Henning på lydlinjen på Nordhordland folkehøgskule. Her fikk han virkelig blod på tann.

Han søkte seg til Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS), som i dag er en del av høyskolen Westerdals.

– Da jeg søkte på NISS, fikk jeg beskjed fra han som var ansvarlig for opptaket, at det ikke var noen vits i at jeg gikk der, for jeg kom aldri til å få jobb. Jeg hadde gode nok karakterer, men han hadde ikke noen tro at jeg som funksjonshemmet ville kunne lykkes i den tøffe musikkbransjen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Henning Bortne foran miksepulten.

SPILLER MED ØRENE: Henning Bortne verken synger eller spiller selv. Men ørene hans er finstemte instrumenter for å høre forskjell på god og dårlig lyd. (Foto: Tore Fjeld)

Bortne lot seg ikke stoppe, og etter to år på NISS fikk han en uforbeholden unnskyldning fra den samme personen som før opptaket anbefalte ham å gi opp lyd-drømmen.

– Jeg skjønner ham egentlig godt. Det er en veldig tøff bransje. Av de 96 jeg studerte sammen med på NISS, er under 10 aktive i yrket i dag. Det har ikke vært lett for meg heller, jeg har spist mye hermetikkmat opp gjennom årene, forteller han.

Veien inn i yrkeslivet kom i form av en praksisplass ved Norges Musikkhøgskole. Dette ble etter hvert til en fast 25 prosent stilling, som Bortne fortsatt har. Da praksistiden gikk ut, ble det en underskriftskampanje for å beholde ham på musikkhøgskolen.

Da jeg søkte på NISS, fikk jeg beskjed fra han som var ansvarlig for opptaket, at det ikke var noen vits i at jeg gikk der, for jeg kom aldri til å få jobb.

Parallelt med dette bygde han opp sitt eget firma, som i dag utgjør cirka 25 prosent stilling.

– Slik min helsesituasjon er, kan jeg bare jobbe 50 prosent. Den tiden jeg ikke jobber, bruker jeg stort sett på ulike typer trening, logoped, fysioterapi og så videre. Dette er helt nødvendig for at jeg skal klare å jobbe. Jeg har også en BPA-ordning som skal administreres.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!

Jobbe etter dagsform

Henning Bortne mener det bør legges bedre til rette for at personer med funksjonsnedsettelser kan starte eget firma. Slik det er i dag, har han inntrykk av at Nav helst vil at man skal være 100 prosent ufør, det er enklest.

– Det er veldig vanskelig å få fast jobb hvis du ikke kan jobbe 100 prosent. Driver du eget firma kan du i større grad tilpasse arbeidsdagen etter dagsformen. Det gir litt mer frihet, mener han.

Bortne understreker likevel at det å drive for seg selv ikke er noe som passer for alle.

– Du må ville det veldig, for det er tøft å klare seg.

Etter mange år i bransjen har Bortne gjennom sitt firma Oslo Mastering nå skaffet seg et stort nettverk og et godt rykte som en av de absolutt beste innen mastering. Dermed kommer kundene i større grad til ham, i stedet for at han må bruke tid på salg.

– Jeg vil si at jeg er på topp tre i Norge.

Jeg vet at det jeg leverer fra meg holder topp kvalitet.

På grunn av funksjonshemningen er nok noen litt skeptiske i begynnelsen.

– Jeg forstår dem godt, jeg ville også vært skeptisk. Det er tross alt snakk om å overlate livsverket sitt til meg. Men jeg håper og tror at arbeidene mine snakker for meg. Jeg vet at det jeg leverer fra meg holder topp kvalitet, sier han.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.