Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrettfoto av Lars Ødegård.
EN VINTERNATT FØR: Lars Ødegård viser til 40 års erfaring med hjelpemiddelfeltet når han kjenner røyklukt av regjeringens forslag til endring av bilstønaden. (Arkivfoto: Erik Norrud, NHF)

«Det lukter lang vei av regjeringens forslag til ny bilstønad»

MENINGER: Regjeringen legger grunnlaget for at staten kan redusere eller avvikle sitt ansvar for bil som hjelpemiddel i folketrygden, skriver Lars Ødegård, spesialrådgiver i Norges Handikapforbund.

Av Ivar Kvistum
Publisert 08.06.2018 09:47

Jeg satt som representant for brukersiden i ekspertutvalget som utredet hjelpemiddelordningen. Der havnet jeg i mindretall da det ble anbefalt å gå mer over til tilskudd i hjelpemiddelformidlingen.

Jeg er overbevist om at det er feil vei å gå av tre hovedgrunner:

For det første: Å få penger til anskaffelse av hjelpemidler gagner kun de som har mest ressurser.

De som derimot mangler ressurser til å «spe på» tilskuddet – eller som mangler ressurser til å opptre i et marked med sterke salgsaktører, eller som bor så grisgrendt til at de faller utenfor markedet – vil alle tape på en tilskuddsordning.

For det andre: Å gå bort i fra dagens faglige formidlingssystem med stønad og utlån av hjelpemidler via den individuelle retten i Folketrygden, vil gi flere dårlige løsninger for hjelpemiddelbehovet den enkelte har.

I lengden vil det også bli langt dyrere for det offentlige.

For det tredje: Å gå fra stønad eller utlån til tilskuddsordninger vil legge grunnlaget for å svekke det offentliges engasjement og ansvar for hjelpemidlene.

Er det siste poenget mitt bare å se spøkelser ved høylys dag? 

Nei.

Jeg har fulgt dette feltet i mer enn 40 år og kjenner historien. Overgangen fra utlån til tilskuddsordninger har allerede bevist det jeg sier, enten det dreier seg om datahjelpemidler eller såkalte småhjelpemidler.

Dessuten, og her kommer hovedpoenget for å bevare prinsippene i bilstønadsordningen: Regjeringen har i høringsforslaget gitt til kjenne at de mener bil ikke kan regnes som et hjelpemiddel for funksjonshemmede.

Der brenner det! I forståelsen av hva hjelpemidler er.

Regjeringen har i høringsforslaget gitt til kjenne at de mener bil ikke kan regnes som et hjelpemiddel for funksjonshemmede. Der brenner det! I forståelsen av hva hjelpemidler er.

Derfor lukter det av høringsforslaget lang vei.

En ren tilskuddsmodell vil legge grunnlaget for at staten reduserer eller avvikler sitt ansvar for bilen som et hjelpemiddel i Folketrygden. Og det er jo nettopp det Regjeringen sier i høringsforslaget sitt at den mener.

Så NHF har forstått saken rett, og gjør helt rett i å ikke støtte forslaget fra regjeringen.

Lars Ødegård
Spesialrådgiver i Norges Handikapforbund

Teksten er opprinnelig publisert på Ødegårds Facebook-side og gjengitt med tillatelse.

Les mer om regjeringens forslag om bilstønaden her:

SLÅR ALARM OM KRAFTIG SVEKKELSE AV BILSTØNADEN

– TOTAL MISFORSTÅELSE OM BILSTØNADEN


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.