Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Bilde av en Ford Transit i et bymiljø.
NY MULIGHET: Også Navs nye rammeavtale er dominert av Volkswagen og Mercedes-Benz. Men Ford Transit 2T Kombi (bildet) er rangert som førstevalg i posten for stor bil med automatgir. Også en mindre Transit-modell er tilgjengelig for dem som trenger en middels stor bil. (Foto: Ford Motor Norge)

Ford er eneste fornyelse i Navs nye bilavtale for rullestolbrukere

– Mer av det samme, sier Håvard Ravn Ottesen i det sentrale brukerutvalget for Nav hjelpemidler og tilrettelegging om den nye rammeavtalen for rullestolbiler.

Ivar Kvistum
Publisert 01.11.2021 14:27

Fortsatt er det Mercedes-Benz og Volkswagen som gjelder. Modeller fra disse to merkene dominerer også den nye avtalen, slik de gjorde i den forrige.

Det eneste unntaket er Ford Transit, som er inne på avtalen i to poster og i to ulike varianter.

Som ventet er det ingen elbiler med i avtalen, men heller ingen hybridbiler.

Biler for en halv milliard

Mandag 1. november offentliggjorde Nav den nye rammeavtalen for innkjøp av såkalte Gruppe 2-biler.

Dette er kassebiler som spesialtilpasset med for eksempel rampe, heis eller individuelle spesialløsninger for gass og brems, for eksempel. De fleste gruppe 2-biler kjøres av rullestolbrukere.

Denne rammeavtalen handler om mye penger. I 2020 kjøpte staten Gruppe 2-biler for nesten en halv milliard kroner, nærmere bestemt 438,4 millioner kroner.

I tillegg brukte Nav 317,8 millioner kroner på utstyr, ombygging og kjøreopplæring.

Avtale på overtid

Den utgående avtalen var forlenget to ganger og hadde vart i fire år da den formelt utløp 14. august i år.

Men Nav trengte enda mer tid på grunn av pandemi-relaterte forsinkelser. Og 1. november, to og en halv måned på overtid, ble den nye avtalen offentliggjort.

Les mer: NAV BRYTER SIN EGEN FRIST FOR NY BILAVTALE

Portrett av Håvard Ravn Ottesen.

IKKE AKKURAT FOROVERLENT: Når kommunene kan satse på elbiler for rullestolbrukere, bør Nav også få det til, mener Håvard Ravn Ottesen. (Arkivfoto: Ivar Kvistum)

Savner hybrid og elektrisk

Håvard Ravn Ottesen sitter i det sentrale brukerutvalget i Nav Hjelpemidler og tilrettelegging for Safo (Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner).

Han konstaterer at det nye anbudet er nesten helt uten fornyelse, både når det gjelder leverandører, modeller og drivlinjer. Unntaket er Ford Transit.

– Det er positivt med en ny bil på lista for at folk skal få mer å velge mellom. Men jeg synes det er leit at det verken er hybridmotorer eller nullutslippsbiler med i avtalen, sier Ottesen.

I hele år har både politikere og organisasjoner oppfordret Nav til å åpne for at rullestolbrukere skal kunne velge elbil. Men etaten selv har vist til at det ennå ikke finnes fullgode alternativer på markedet til dette formålet. Derfor er det som ventet ingen elbiler med i rammeavtalen.

– Men det hadde vært fullt mulig å få til allerede i dag, særlig i påsitterbiler der man kan ha et annet og mindre behov for ombygging, sier Håvard Ravn Ottesen.

Valg i tråd med egne behov

Han har selv argumentert sterkt for at funksjonshemmede – og som ham selv: familier med funksjonshemmede barn – må få muligheten til å kjøre elektrisk dersom de ønsker det, og det passer best til egne behov.

– Jeg ser at noen har argumentert med at elektriske kassebiler ikke har lang nok rekkevidde. Men vi vet at mange som har slike biler, kjører ganske korte distanser. Og for noen vil disse bilene gå mer enn langt nok. Det viktige er at man skal kunne velge hjelpemidler som passer den enkelte, sier Ottesen.

Les mer: ØKER ELBILPRESSET MOT NAV

Ikke særlig foroverlent

I utgangspunktet var det nye bilanbudet i to år, men Nav har mulighet til å forlenge disse rammeavtalene to ganger slik at de varer totalt i fire år.

Men arbeids- og sosialminister Hadia Tajik signaliserte nylig at den nye avtalen ikke bør forlenges ut over de to årene, nettopp for å kunne åpne for nullutslippsbiler i neste runde.

Les mer: HADIA TAJIK VARSLER AT DETTE BLIR NAVS SISTE RENE FOSSILBIL-ANBUD

– Jeg forutsetter at Tajiks svar må forstås slik. Men hun er fortsatt ikke særlig framoverlent. Vi ser allerede at det pågår anskaffelser av helelektriske rullestolbiler i kommunene allerede i dag. Når kommunene klarer det, bør jo Nav også klare det, sier Ottesen.

Han viser også til at også drosjenæringen har begynt å elektrifisere maksitaxier med rullestolplasser.

Les mer: DETTE ER NORGES FØRSTE ELEKTRISKE DROSJE MED PLASS TIL RULLESTOLER

Vi ser allerede at det pågår anskaffelser av helelektriske rullestolbiler i kommunene allerede i dag. Når kommunene klarer det, bør jo Nav også klare det.

Ford: Stolt av å få innpass

Volkswagens Caddy-, Caravelle- og Transporter-modeller dominerer avtalen med førstevalg i nesten alle poster, unntatt for dem som trenger stor bil. Her er Ford Transit og Mercedes-Benz Sprinter førstevalg i hver sin post, henholdsvis med og uten firehjulstrekk.

Forhandlerne i den nye avtalen er Harald A. Møller med Volksvagen, Bertel O. Steen med Mercedes Benz og Røhne Selmer med Ford.

– Vi i Ford er selvsagt svært stolte over at Nav i sin rammeavtale om innkjøp av biler til rullestolbrukere har fremhevet to av våre modeller. Som Europas største nyttekjøretøyprodusent er det viktig for oss å kunne tilpasse våre biler til alle typer bruk, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Norge til Handikapnytt.

Hun sier også at Ford står klar den dagen Nav vil tilby nullutslippsalternativer til rullestolbrukere.

– Med vår nye E-Transit, som er klar for bestilling i løpet av høsten, vil vi også tilby muligheten for å bygge om denne spesielt tilpasset rullestolbrukere. Det er selvsagt viktig at også denne gruppen får et tilbud om et helelektrisk alternativ, sier hun.

Ingen liten bil med firehjulstrekk

Mange bilbrukere har også etterlyst en større satsing på firehjulstrekk. Men i den nye avtalen er dette ikke en mulighet dersom du bare trenger en liten bil; det er ingen biler på avtale i post 2 for liten bil med automatgir og firehjulstrekk.

I den nye avtalen er det heller ingen biler med manuelt gir.

I den forrige avtalen var Toyota opprinnelig inne med Proace Verso som førstevalg i de viktige postene for mellomstor bil. Men det ble aldri levert en eneste bil. Leveringsproblemer ble oppgitt som grunn til at Toyota Norge og Nav ble enige om å avslutte avtalen etter et halvt år.

Les mer: BRÅSTOPP FOR TOYOTA SOM RULLESTOLBIL

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.