Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Den førerløse bussen fotografert oppå en biltilhenger.
RULLER UT FØRERLØST: Kolumbus i Rogaland satser på å kjøre den første førerløse bussen på norske veier – bussen har vært testet ut på lukket område. (Foto: Forus PRT)

Fremtiden er førerløs

Biler som ikke trenger sjåfør, kan gjøre hverdagen enklere for mange funksjonshemmede. De første førerløse bussene i Norge er utstyrt med selvbetjent rampe, men ikke sikring for rullestolen.

Georg Mathisen
Publisert 09.01.2018 21:48

Fra nyttår ble det lov å prøve ut biler uten sjåfør på norske veier.

Bare søknadsbehandlingen står igjen før den første selvkjørende bussen er i drift.

Den kan komme på Forus, næringsområdet mellom Stavanger og Sandnes.

– Den blir ikke en erstatning for vanlig buss, men et tillegg. Den skal frakte folk til nærmeste ordinære bussholdeplass, forklarer Linn Terese Lohne Marken.

Hun er daglig leder i Forus PRT, som står bak tilbudet sammen med Forus Næringspark, Rogalands fylkeskommunale kollektivselskap Kolumbus og bussprodusenten Easymile.

Lignende tester med Easymile-busser er på vei på Kongsberg og i Oslo.

Optimistiske ikke-sjåfører

Forsøkene med biler uten sjåfør skaper optimisme blant mange funksjonshemmede. Ikke minst blant dem som ikke kan kjøre selv, uansett hvor godt tilrettelagt bilen er.

Washington Post forteller om 60 millioner amerikanere med nedsatt syn eller hørsel, 3,5 millioner med autisme og beslektede diagnoser, og rundt 400 000 personer med Downs syndrom, som alle kan få en ny hverdag.

– Selvstyrte biler vil bety betydelig mer uavhengighet, sier direktør Ashley Helsing i det amerikanske Downs-forbundet til avisen.

– Selv om blinde kommer seg rundt med kollektivtransport, gir den oss ikke den samme fleksibiliteten som selvstyrte biler kan gi, sier kollega John G. Paré jr. i det nasjonale blindeforbundet.

Skeptisk til universell utforming

Samtidig er det bekymringer. Henry Claypool i det amerikanske handikapforbundet AAPD er en av forfatterne bak en rapport om hva førerløse biler kan bety.

– Vi er bekymret for at noen grupper ikke kommer til å kunne dra noen fordeler av teknologien med mindre helt spesifikke designspørsmål blir løst, sier han til Washington Post.

Døve Marjorie C. Younglof, på sin side, spør om de som er født døve – og ikke alltid lette å forstå når de snakker – vil klare å fortelle bilen hva den skal gjøre.

Videosnutt som viser Steve Mahans kjøretur med den førerløse bilen.

BLIND «SJÅFØR»: En blind mann på førerplassen – men uten ratt. Steve Mahan satt i bilen som først kjørte førerløst på offentlig vei. (Video: Waymo)

Bilprodusenten Waymo begynte som en del av Google og lot blinde Steve Mahan ta verdens første førerløse biltur på offentlig vei. Selskapet arbeider for å få til løsninger for de fleste.

Bryan Reimer på forskningsinstituttet MIT tror likevel ikke at de første bilene som når større grupper, kommer til å være tilgjengelige med rullestol.

Rampe på Forus

Tilgjengelige, det skal de første norske bussene være.

– Det er en rampe på den som gjør det mulig for rullestolbrukere og passasjerer med barnevogn å komme seg lett av og på. Du trykker på en knapp, så kommer den ut, sier Linn Terese Lohne Marken i Forus PRT.

Hun ser på den lille, sjåførløse bussen som en konkurrent til privatbilene. Samtidig gjør den det enklere for rullestolbrukere og alle andre som synes det er for langt mellom kontoret og bussholdeplassen.

– Den får vekk nok en unnskyldning for å bruke kollektivtrafikk, mener Marken.

Bussen kan både brukes i faste ruter og bestilles ved hjelp av en app. Den har ingen egen løsning for å spenne fast rullestoler eller sikre dem på annen måte.

– Dette er et saktegående kjøretøy. Makshastigheten ligger rundt 25 kilometer i timen, forteller Linn Terese Lohne Marken.

Slik presenterer Forus PRT selv forsøkene med førerløse busser. (Klikk for å se video):

 


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.