Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Eldre mann i rullestol på en jernbaneperrong ser på et passerende tog.
SAMKJØRE: Billetter og assistanse i kollektivtransporten må samkjøres. Men det må ikke komme krav om bestilling lang tid i forveien, mener Handikapforbundet. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

NHF: Billetter og assistanse må kunne bestilles på samme sted – samtidig

Når du kjøper billetten din til tog, ferge og buss, må du også kunne bestille den assistansen du trenger samtidig, mener Handikapforbundet.

Av Ivar Kvistum
Publisert 09.04.2021 13:32

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har satt Jernbanedirektoratet i arbeid med å finne ut hvordan funksjonshemmede på reisefot i kollektivtransporten skal kunne bestille alt de trenger av assistansetjenester på ett sted.

– Mange kan i dag oppleve det som tungvint å organisere sin egen transport i hverdagen. Vi tar nå initiativ til at det skal etableres et enkelt kontaktpunkt for reisende som har behov for assistanse, sa Hareide da han fortalte om prosjektet.

Les mer: TOG, FLY ELLER BUSS – FREMTIDENS ASSISTANSE SKAL DEKKE HELE TUREN

Ett bestillingspunkt

Nå har arbeidet kommet så langt at en rapport med flere forslag er sendt på høring. Og Norges Handikapforbund liker mye av det de leser.

Blant flere alternative løsninger skriver NHF at de ønsker seg en nasjonal bestillingsløsning for assistanse samordnet med billettkjøp, driftet av Entur – selskapet som håndterer salg av togbilletter i Norge.

– Vi støtter fullt ut ideen om at et felles bestillingspunkt, og det er en god ide at Entur tar hånd om det, sier Magnhild Sørbotten, leder i NHFs samferdselsnettverk, til Handikapnytt.

Organisasjonen mener det vil føre til at den enkelte kan bestille assistansen til reisen samtidig som man kjøper billettene.

Det er «enklere og gir mer trygghet for at assistansebehovet er registrert og blir ivaretatt», skriver NHF i høringsuttalelsen.

Nei til mer forhåndsbestilling

Men en viktig forutsetning må på plass, mener organisasjonen: En felles assistanseordning må ikke bli en måte å pålegge mennesker med nedsatt funksjonsevne enda mer forhåndsbestilling enn tidligere.

Les også: MARTE NEKTER Å VARSLE PÅ FORHÅND NÅR HUN SKAL TA TOGET

– Også folk med assistansebehov har av og til akutte behov for å reise. Derfor kan vi ikke ha rigide grav om forhåndsbestilling, sier Magnhild Sørbotten.

Også folk med assistansebehov har av og til akutte behov for å reise. Derfor kan vi ikke ha rigide grav om forhåndsbestilling.

Tjenesten må bygges ut

I dag tilbys assistanse på 11 jernbanestasjoner (skal utvides til 13), tre busstasjoner og alle flyplasser. Ansvaret er delt mellom Bane Nor for tog, fylkeskommunene på busstasjonene og Avinor på flyplassene.

I høringsuttalelsen har NHF understreket hvor viktig det er at assistansetjenestene blir bygget ut til å omfatte flere kollektivknutepunkt enn i dag.

– Det er et stort poeng at det er assistanse både der du skal på og der du skal av. Tilbudet må bygges ut, sier Sørbotten.

I rapporten skriver Jernbanedirektoratet at det er flere problemer med assistansetjenesten i dag. Den er for lite utbredt, det er for tungvint å bestille og du må bestille på flere ulike steder avhengig av hvem som skal gi assistansen.

Informasjonen er dessuten for lite tilgjengelig, og selve tjenesten holder ikke alltid høy nok kvalitet. Mange av dem som skal yte assistansen, har ikke fått god nok opplæring.

Vil holde fly utenom

NHF anbefaler ikke at det felles bestillingssystemet omfatter flyreiser i første omgang. Bekymringen er at dette blir for ambisiøst, fører til lengre bestillingsfrister og mindre trygghet for at det vil fungere.

– Det er gjerne større avstander på en flyplass enn på en togstasjon. Da må du være sikker på at både flyselskapet og assistanseselskapet har mottatt beskjed om behovet ditt, utdyper Sørbotten.

Når ordningen etter hvert utvides til å dekke flyreiser, må den også inkludere assistanse om bord i selve flyreisen. I dag opplever stadig flere rullestolbrukere at de blir nektet å reise alene med fly – særlig Widerøe – under henvisning til at det ikke er noen til å bistå dem dersom det blir behov for å evakuere.

Les også: TOBIAS (23) KREVER Å FÅ SLIPPE LEDSAGER PÅ FLYET – VIL TA RISIKOEN SELV

Må jobbe med holdninger

I høringsuttalelsen tar NHF også til orde for å sørge for at kollektivtransporten blir universelt utformet, og at problemer med ansattes holdninger til funksjonshemmede blir tatt tak i.

«NHF ber om at det settes fokus på holdninger som medfører at enkelte sjåfører og konduktører er negative til å assistere mennesker med nedsatt funksjonsevne ved av og påstigning», heter det i høringsuttalelsen.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.