Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett innfelt av et bilde av Ausland som holder en plakat som demonstrerer for funksjonshemmedes rettigheter.
INVITASJON: Agders fylkesordfører Arne Thomassen (innfelt) svarer Andreas Haugland Ausland med å invitere ham – for å lære mer om diskriminering av funksjonshemmede i skolen. (Foto: Ivar Kvistum og privat)

Fylkesordføreren svarer: Jeg vil lære

MENINGER: Jeg vil lære mer om det alvorlige problemet med at funksjonshemmede faller ut av skolen. Derfor vil jeg gjerne invitere deg til et nytt møte for at jeg virkelig skal forstå, skriver fylkesordfører Arne Thomassen i Agder i et svar til Andreas Haugland Ausland.

Arne Thomassen
Publisert 22.08.2023 14:10

  • Denne artikkelen er et debattinnlegg og gir uttrykk for forfatterens egne meninger.

Kjære Andreas Haugland Ausland

Jeg viser til ditt innlegg i Handikpanytt.no 21. august.

Jeg beklager at jeg i denne debatten under Arendalsuka har gitt deg inntrykk av at jeg av at jeg lyver og benekter hendelser i denne saken. Det har ikke vært min hensikt. Jeg ønsker å gi en oppklaring. 

Jeg husker klart vår samtale i 2020, og jeg tok hånd om din henvendelse ved å sende den til administrasjonen for nødvendig oppfølging. Som en del av min rolle mottar jeg ulike henvendelser, inkludert din, som jeg behandler med fortrolighet og ikke bruker direkte i debatter.

Mitt hovedpoeng i denne debatten var å uttrykke min manglende forståelse for omfanget av dette problemet, både i grunnskole, ungdomsskole og videregående skole.

Jeg ønsker å påpeke at jeg ikke hadde fullstendig innsikt i dette alvorlige problemet, og at jeg vil lære mer om det. Derfor vil jeg gjerne invitere deg til et nytt møte en dag du har anledning for at jeg virkelig skal forstå omfanget av det.

Vi har i mange år hatt en ungdomsrett som er knyttet mot antall år og det er en bestemt tidsramme den kan brukes. Ny opplæringslov som ble vedtatt av Stortinget i vår har endret dette til at tidsbegrensningen er tatt bort. Nå har du opplæringsrett til du har oppnådd sluttkompetansen. Dette er fordi vi ser at flere trenger lengre tid på å bli ferdig. 

Det sentrale budskapet jeg ønsker å fremheve i denne sammenheng er at vi skal ha nulltoleranse for diskriminering på alle nivåer.

Det sentrale budskapet jeg ønsker å fremheve i denne sammenheng er at vi skal ha nulltoleranse for diskriminering på alle nivåer. Jeg vil også gjerne engasjere kommunene i en felles innsats for å takle dette problemet grundig. Når det kommer til de spesifikke punktene du tar opp i leserinnlegget ditt er det oversendt administrasjonen.

 Henvendelsen din viser at det er behov for tettere kontakt og jeg vil gjerne også oppfordre deg til å løfte dette i Fylkestinget gjennom vårt råd for personer med funksjonsnedsettelse.

 Igjen, jeg beklager.

Arne Thomassen
Fylkesordfører i Agder

***

Enig eller uenig i det du leser? Skriv gjerne et debattinnlegg og send det til post@handikapnytt.no.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.