Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Miniplass til minibanken

Plassert rett imot en betongsøyle er denne minibanken i Hamar nesten bare tilgjengelig for slangemennesker.
– Noe så dumt, utbryter Remi Johansen fra Gjøvik spontant når han får se plasseringen av Sparebanken Hedmarks minibank på CC handlesenter i Hamar.
Minibanken er plassert rett ved inngangen. Problemet er at det står en stor bæresøyle en knapp meter foran den.
LES OGSÅ: STARTER UTILGJENGELIG FLYBUSS-SELSKAP
Men Remi Johansen gir seg ikke i første omgang. Johansen svinger seg inn mot minibanken. Heldigvis har han den lille, lette manuelle rullestolen i dag. Sakte og forsiktig lirker han seg inn på plass. Det hadde aldri gått hvis han hadde hatt elektriske Balder-rullestolen sin denne dagen.
– Det gikk akkurat, sier han og viser med hendene hvor liten klaring det er på hver side av stolen.
Ser ikke skjermen
Men nå kommer neste problem:
– Den er fryktelig høy. Det er jo umulig å se hvor mye penger jeg skal ta ut, sier Johansen.
Han løfter seg så høyt han kan i stolen, stikker inn kortet, slår koden og får til slutt ut pengene sine.
– Vanligvis er bankene flinke å plassere betalingsterminalene, men dette var virkelig ille. Her er det noen som ikke har brukt hodet, sier Remi.
Viser til andre alternativer
Hos Sparebanken Hedmark ser de ikke det store problemet. De mener det finnes nok av andre alternativer for å ta ut penger.
– Mange er kanskje ikke klar over det, men vi har en minibank rett på utsiden også. De som ikke kommer helt inntil automaten på innsiden, kan bare svinge rett ut døra. Bruken av kontanter synker, så tanken på litt sikt er å ha én minibank på stedet. Den vil være plassert ute slik at den er tilgjengelig også utenom kjøpesenterets åpningstid. Vi er for øvrig godt dekket med andre minibanker i umiddelbar nærhet, både i Hamar sentrum, på Ridabu, Sandvika og Storhamar, for å nevne noen, sier informasjonsdirektør Siv Stenseth.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
HØYT OG TRANGT: Det er ikke akkurat lett å få ut millionene fra denne minibanken. Remi Johansen synes plasseringen er direkte dum og at den vitner om at noe ikke har tenkt.
Ny forskrift for automater
Fra 1. juli trådte en forskrift om universell utforming av IKT-løsninger i kraft. Dette innebærer at nye løsninger skal lages ut fra kravene til universell utforming. Eksisterende løsninger har frist på seg frem til 2021 med å tilpasse seg.
Kravene gjelder for private og offentlige virksomheter, lag og organisasjoner som bruker nettsteder eller automater som hovedløsning for å henvende seg til allmenheten. Eksempelvis vil både minibanker, betalingsterminaler og kodebrikker for tilkopling til nettbank alle være hovedløsninger for en bank.
LES OGSÅ: FRYKTER AT POSTEN BLIR UTILGJENEGLIG
Hvor mange brukere en tjeneste har, vil være sentralt i vurderingen om den anses som hovedløsningen. Brukes den av mange vil den lettere betraktes som en hovedløsning. Tanken bak forskriften er at det skal være en felles løsning for alle, istedenfor at det lages særløsninger for folk mer nedsatt funksjonsevne.