Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

De tre i sving med å montere en sykkel på verkstedet.
TRÅKKER TIL: Det er full aktivitet i sykkelverkstedet til Bardum as på Langhus. Fra venstre: Eier Per Sverre Bardum, daglig leder Lene Høysæter Larsen og servicetekniker Kim Jensen. (Foto: Stig Persson)

«Reodor»-verkstedet der sykkelgleden blir født

Presist håndverk og individuelle løsninger er nøkkelen til en god sykkelopplevelse. Bli med på verkstedet der det umulige blir mulig likevel.

Av Bjørn Kollerud
Publisert 14.07.2020 09:30

Leverandørene bistår Nav med i tilpasning og reparasjoner av sykler etter forespørsel fra hjelpemiddelsentralene.

Noe gjøres i Norge, mens andre ting gjøres på sykkelfabrikkene.

Hos hjelpemiddelleverandøren Bardum har man et fullt utrustet verksted på Langhus utenfor Oslo.

Ingen dager er like

Servicetekniker Kim Jensen er i sving på Bardum-verkstedet. Han liker utfordringene som ligger i å tilpasse hjelpemidler til enkeltpersoner som har ulike behov.

– Ingen dager like. Vi har forskjellige utfordringer i de ulike sesongene. Om vinteren dreier mye seg om å tilpasse seter og støtter til sitski, mens det nå i sommersesongen er fullt trykk på sykler. Vi driver først og fremst med tilpasninger, og det kan være utfordrende å få til en løsning som gjør at brukerne kan få oppleve gleden ved å være aktive, sier han.

Les også: NYTT SYKKEL-UTVALG HOS HJELPEMIDDELSENTRALENE

Reodor-kunst

Han trekker fram et par eksempler på de mest krevende oppgavene han har gitt seg i kast med.

– Vi hadde en person som hadde veldig lyst til å bruke liggesykkelen Scorpio, som ser ganske stilig ut. Vedkommende hadde amputert benet på høyresiden, og det bød på utfordringer. Men vi fikk det til, blant annet fjernet vi kranken på høyre side og gjorde tilpasninger av bremsesystemet, forteller Kim Jensen stolt.

Et annet eksempel er en syklist som var lam fra livet og ned, og gjerne ville ha med seg rullestolen ut på sykkeltur.

– Her laget vi en tilhengerløsning som fungerte veldig bra. Det krever erfaring og kunnskap for å få til gode løsninger, men det er givende å få til noe som gjør at brukerne får mulighet til å være aktive og ha gode opplevelser. Jeg er veldig takknemlig for å kunne jobbe med tekniske løsninger som faktisk utgjør en forskjell i folks liv.

Derfor koster det

En spesialsykkel levert som et hjelpemiddel gjennom Nav-systemet har gjerne en prislapp som langt overgår sykler som selges i vanlig butikk. Det er det naturlige forklaringer på.

– De fleste hjelpemidler produseres i mindre kvanta, sammenlignet med produkter som kjøpes i vanlig handel. En god del hjelpemidler produseres på fabrikk med tilpasninger for å få optimalisert produktenes egenskaper, noe som i mange tilfeller er avgjørende for brukeren. Når vi snakker om sykkelglede, kan små tilpasninger utgjøre en stor forskjell, sier produkt- og markedssjef Veronica K. Astrup i Bardum.

Når vi snakker om sykkelglede, kan små tilpasninger utgjøre en stor forskjell.

Også service

Kim Jensen driver først og fremst jobber med tilpasninger, men det er også noen oppgaver knyttet til service.

– Brukerne må selv besørge vedlikehold av syklene, så dette er ingen stor virksomhet hos oss. Men for dem som ønsker det, utfører vi sykkelservice. Da går det ofte i skifte av bremser, smøring av sykkelkjede, og sånne ting. Men vi utfører også reparasjoner. Det er først og fremst på sykler med hjelpemotor, der elektronikken kan slå seg vrang. Brukere som ikke kan lagre syklene inne, vil kunne oppleve at fuktighet og vanninntrenging skaper problemer i kontaktpunkter, sier han.

– Ellers er mitt råd at man passer på å lagre syklene innendørs i vinterhalvåret og sørger for jevnlig vedlikeholdslading av batterier når de ikke er i bruk.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.