Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Kvinne på håndsykkel. Vinker til kamera.
LANDEVEISCRUISER: – Med en god håndsykkel kan du cruise komfortabelt av gårde på landeveien. Sykkelen på bildet er en Kettwiesel Handbike, som er ny på avtale i år. (Foto: Quality Care)

Nytt sykkelutvalg hos hjelpemiddelsentralene

I år er sykkelutvalget hos Nav hjelpemiddelsentral fornyet. Og fordi Nav har fått mer penger fra Stortinget, er det fortsatt rom for voksne over 26 år å søke.

Av Bjørn Kollerud
Publisert 12.07.2020 21:18

Navs nye rammeavtale for sykler trådte i kraft 1. mars og varer i to år, med mulighet for forlengelse i ytterligere to år.

Når Nav inngår nye rammeavtaler for en type hjelpemidler, innebærer det som oftest fornyelser både i modellutvalg og i hvilke leverandører som får sin produkter høyt opp i hjelpemiddelsentralenes priorieringer.

– Den nye avtalen byr på flere nyheter brukerne kan merke seg, sier kontorsjef Christian Lupke i Nav i en e-post til Handikapnytt.

Mer penger i potten

Stortinget har bevilget 48 millioner kroner ekstra til AKT26-ordningen, som gjør det mulig også for voksne over 26 år å søke om aktivitetshjelpemidler – for eksempel en sykkel – gjennom Navs hjelpemiddelformidling.

Den opprinnelige potten gikk tom i mars, men på grunn av ekstrabevilgningen i revidert nasjonalbudsjett vil Nav ha rom til å behandle minst 300 nye søknader i år.

Les mer her: FÅTT AVSLAG PÅ AKTIVITETSHJELPEMIDDEL? NÅ BEHANDLER NAV SAKEN DIN PÅ NYTT

Så mange sykler!

Basert på historiske kjøp, har Nav forventninger om å kjøpe inn ca. 1900 sykler årlig. Totalt kom det inn tilbud fra 11 leverandører, og Nav har inngått avtale med seks av dem, opplyser Lupke.

Barn på sykkelen.

DRIFT PÅ ALLE HJUL: Rotor Bullet fra Sunrise Medical har hjelpemotor på bakhjulene. Sammen med håndkraft på frihjulet gir dette drift på alle hjulene og dermed god fremkommelighet. Sykkelen leveres i to størrelser, som passer til barn og voksne. (Foto: Sunrise Medical)

Det kreves utprøvninger for å tilpasse syklene. Denne våren har utprøvinger vært vanskelige på grunn av koronatiltakene:

– I samsvar med gjeldende smittevernsrutiner på grunn av koronasituasjonen har det vært begrenset med aktiviteter som krever direkte brukerkontakt ved hjelpemiddelsentralene i denne tiden. Det har derfor vært gjennomført få sykkelutprøvninger.

I tråd med de nasjonale retningslinjene, starter nå hjelpemiddelsentralene gradvis opp igjen sine tjenester, som innebærer brukerkontakt.

Mann i rullestol med sykkelfront.

TØFFERE: Sykkelfronten Lipo Smart Para med gir og hjelpemotor for barn, ungdom og voksne er et tilbud til deg som ønsker å være aktiv og mobil i din manuelle rullestol. (Foto: Hjelpemiddeleksperten)

Ansvarlig for vedlikehold

Syklene som formidles gjennom hjelpemiddelsentralen, er Navs eiendom. På spørsmål om det er noen restriksjoner på hva brukerne kan gjøre av vedlikehold på egenhånd, svarer Christian Lupke.

– Alle brukere er selv ansvarlig for vanlig sykkelvedlikehold, som for eksempel vask og smøring av kjede, punkteringer, skifte av slanger og dekk, så lenge dette er å få kjøpt i vanlig butikk. I tillegg er de ansvarlig for å lade sykler med hjelpemotor. Personer med brukerpass må rette alle behov for deler og tjenester til hjelpemiddelsentralen.

Endring i reglene

Det er viktig å merke seg at avtalen ikke lenger dekker løs hjelpemotor til tohjulssykkel til barn og ungdom, altså hjelpemotor som kan monteres på brukerens privateide sykkel.

– Avtalen dekker derimot sykler med to hjul og elektrisk hjelpemotor, det vil si et komplett produkt bestående av sykkel med to hjul og påmontert hjelpemotor for barn fra skolealder, og ungdom som ikke kan benytte tohjuls-sykkel i vanlig handel. Det er opprettet en egen delkontrakt for trehjulssykler med hjelpemotor med to-hjul foran, forklarer Lupke i e-posten.

Eldre mann på trehjulssykkel.

FULL KONTROLL: Sykkel kan være et alternativ til elektrisk rullestol for noen. Mange sykler har også bedre demping enn elektriske rullestoler. Trehjulssykkel med to hjul foran og ett bak gjør at man til enhver tid har full kontroll på sykkelens bredde og slipper å risikere at et hjul forsvinner utenfor en fortauskant. Flere varianter kan også «legge seg ned i svingene», så de oppleves som en vanlig tohjulssykkel. (Foto: Bardum)

 

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter og levekår.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.

Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?
Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.