Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Kartlegger hjelpemiddel-erfaringer

Av: Ivar Kvistum Foto: Ivar Kvistum
Publisert 23.04.2014 20:40

Hva fungerer godt, og hvor er flaskehalsene i hjelpemiddelformidlingen? Nå vil Norges Handikapforbund kartlegge medlemmenes egne erfaringer.

Regjeringen har varslet at den vil «foreta en helhetlig gjennomgang av hjelpemiddelpolitikken» i løpet av denne valgperioden. Dette er bakgrunnen for at Norges Handikapforbund har satt i gang et arbeid med å samle inn flest mulig erfaringer fra medlemmer som bruker hjelpemidler.

– Dette vil gi mer tynge og slagkraft når vi skal argumentere politisk for en bedre hjelpemiddelformidling, sier seniorrådgiver Guri Henriksen i Norges Handikapforbund.

Hun leder arbeidet med kartleggingen og skal systematisere materialet i en rapport samlet rapport.

Systematisk dokumentasjon

Også brukerrepresentanter i ulike sammenhenger, ikke minst ved hjelpemiddelsentralene, skal kunne ha nytte av erfaringssamlingen.

LES OGSÅ: STEILE FRONTER OM HJELPEMIDLER

– Vi vet at kvaliteten i hjelpemiddelformidlingen varierer. Noe fungerer veldig godt, mens mye ikke gjør det. Det er nødvendig med en bredere og mer systematisk dokumentasjon, sier Henriksen, som har fulgt hjelpemiddelformidlingen nøye gjennom mange år som rådgiver i NHF.

Henriksen understreker at NHF ikke bare er ute etter dårligere erfaringer med det som ikke fungerer. Organisasjonen ønsker også å høre om det som fungerer godt. Og ikke minst: kom gjerne med forslag til bedre løsninger der hvor hjelpemiddelformidlingen ikke oppleves god nok.

Gode løsningsforslag

– Vi vet at dagens regjering er opptatt av å finne tidstyvene og forenkle systemene. Og de sier de er opptatt av å lytte til erfaringene. Da bør de være interessert i å få flere gode løsningsforslag fra brukerne, påpeker Guri Henriksen.

LES OGSÅ: – VANVITTIG FORBEDRINGSPOTENSIAL I NAV

Svarfristen for undersøkelsen er satt til 15. juni. Om du vil være med, kan du ta kontakt med Norges Handikapforbunds regionkontor der du bor for å få tilsendt svarskjema. Eller du kan følge denne lenken og laste ned skjemaet direkte. Svarene skal sendes nærmeste regionkontor.

Alle besvarelser vil bli anonymisert i rapporten og når erfaringene skal brukes i politisk argumentasjon.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.