Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nå kan du ringe en likeperson og få assistanse i saken din

Av: Ivar Kvistum Foto: Ivar Kvistum
Publisert 03.01.2016 21:18

Står du fast med en søknad eller en klage, kan Marius Korsell eller en annen av saksassistentene i Oslo kanskje hjelpe deg til å komme videre. Du treffer dem hver torsdag.

«Saksassistanse Fra Frivillige», forkortet til SAFF-linja er en tjeneste der du som bor i Oslo, kan kontakte en saksassistent enten på e-post eller telefon for å få råd og innspill til søknader og klager knyttet til helsevesenet og kommunale velferdstjenester.

Marius Korsell er en av seks frivillige som bytter på å sitte klare til å snakke med deg hver torsdag mellom klokka 13 og 16, eller svare deg dersom du vil sende en e-post.

– Vi kan hjelpe deg i gang med søknadsprosessen, eller vi kan lese gjennom søknaden din og gi deg noen tips til hvordan den kan bli bedre, forklarer Marius Korsell.

Høster erfaringer i Oslo

Tjenesten ble lansert 15. oktober i fjor. Målet er å bygge tilbudet ut til å bli landsdekkende, men foreløpig er det bare for deg som bor i Oslo. Ambisjonen er at tilbudet skal utvides til alle regioner i Norges Handikapforbund (NHF).

– Nå høster vi først erfaringer i Oslo, men ambisjonen er å rulle ut dette i hele landet. Alle regionene skal knytte kontakter med pasient- og brukerombudene i sine fylker, sier generalsekretær Arnstein Grendahl.

Etter at NHF i 2012 la ned veiledningstjenesten der folk kunne få råd og hjelp fra ansatte sosionomer og jurister, har organisasjonen sett etter nye måter å imøtekomme enkeltmenneskers behov for bistand, veiledning og hjelp i møtet med det offentlige velferdsapparatet. Her er det meningen at likepersonarbeidet skal spille en sentral rolle.

LES OGSÅ: GRASROTOPPRØR FOR VEILEDNING

– Vi håper at SAFF-linja er en vei å gå for å svare på noen av de behovene som finnes, sier Grendahl.

Åpen linje til ombudet

Saksassistanse Fra Frivillige skal være et sted der alle – ikke bare NHF-medlemmer – skal kunne henvende seg med saker som ligger innenfor ansvarsområdet til prosjektets samarbeidspartner: Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus.

LES OGSÅ: UTVIDET PASIENTOMBUD-ORDNING

Det betyr i praksis at tjenesten i hvert fall foreløpig ikke vil kunne gi bistand i saker som dreier seg om Nav-ytelser som bilstønad, hjelpemidler og uføreytelser.

Derimot er temaer som BPA, avlastning, hjemmebaserte tjenester og støttekontakter innenfor det saksassistentene skal kunne ta imot henvendelser om.

– Saksassistentene har en åpen linje til ombudet når det dukker opp problemstillinger som er for kompliserte til at de kan svare på dem. Det er meningen at vi skal kunne videresende til dem saker som er for kompliserte for de frivillige å håndtere. Og motsatt skal ombudet kunne henvise mennesker som kan trenge å snakke med en saksassistent, forklarer likepersonkoordinator i NHF, Kristin Berg.

Hun forteller at SAFF-linja ikke hadde vært i drift i mange ukene før en konkret sak faktisk fant en løsning takket være assistenenes bistand.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


PIONERARBEID: Bianca Bernhoft Løkkeberg, Marius Korsell og Kristin Berg (til høyre) håper at SAFF-linja kan bli en tjeneste for hele landet, ikke bare Oslo.

Bidra med egne erfaringer

Alle saksassistentene er frivillige likepersoner. De har gjennomført den generelle likepersonopplæringen i NHF, i tillegg til et eget seminar rettet mot den nye ordningen.

Marius Korsell er styremedlem i Landsforeningen for Slagrammede i Oslo og Akershus. Han ser på oppgaven som saksassistent både som viktig likemannsarbeid og som verdifull praksis i hans egne studier til å bli sosionom.

I rollen kan han bidra med sine egne erfaringer som slagrammet i møte med et system som slett ikke alltid oppfyller sin egen forpliktelse om å gi veiledning.

For mange er det også en mental barriere å skulle søke om hjelp til oppgaver man egentlig ønsker å klare selv. Dette er tanker og følelser også Marius har kjent på.

– Du bør faktisk være ganske frisk for å være syk. Og selv om jeg fikk mye hjelp og støtte fra egen familie, ville en slik tjeneste vært flott for meg da jeg var i fasen med søknader om ulike ordninger, sier han.

Medmenneske som lytter

SAFF-linja skal verken være en krisetelefon eller et saksbehandlingskontor:

– Du trenger ikke nødvendigvis ha ekspertise for å kunne være til hjelp for andre. Vi skal ikke undervurdere betydningen av å ha et medmenneske i den andre enden som har tid til å lytte, understreker organisasjonskonsulent Bianca Bernhoft Løkkeberg ved NHF Oslo.

– Fra ombudet har vi fått høre at det finnes dem som sender søknader på ti sider der de har med hele livshistorien sin, men uten at det sentrale poenget kommer fram. Bare at noen andre leser gjennom en søknad før den sendes, kan være verdifullt, mener hun.

LES OGSÅ: ROGER TAR ALLTID TELEFONEN

Kristin Berg understreker at du ikke trenger å ha et stort problem med hjelpeapparatet for å ta kontakt med en saksassistent.

– Ta kontakt før saken blir vanskelig. Det er bedre å få råd og tips tidlig i en søkeprosess, slik at man kommer inn på rett spor allerede fra starten, sier hun.

Du treffer saksassistentene i Oslo hver torsdag mellom klokka 13 og 16 på følgende telefonnummer: 90409963

Du kan også kontakte tjenesten på e-post: saff.oslo@gmail.com


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.