Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Mina i rullestol, ser ut av et vindu på toget.
ETTERLATT PÅ STASJONEN: Mina Svarstad Benjaminsen måtte utsette Geilo-turen sin med tre uker fordi hun ikke fikk være med på Bergensbanen. (Foto: Hanne Svarstad)

Toget kjørte fra Mina og rullestolen hennes – nå må Vy svare for seg

Det får etterspill at Mina Svarstad Benjaminsen ikke fikk være med toget. Likestillings- og diskrimineringsombudet tar fatt Jernbanetilsynet, mens Jernbanetilsynet krever svar fra Vy.

Georg Mathisen
Publisert 04.11.2021 10:50

– Vi håper den nye samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tar tak i dette. Lovbrudd og dårlig praksis kan ikke ansvarspulveriseres, sier fagdirektør Eli Knøsen hos Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO).

Hun følger opp saken der Mina Svarstad Benjaminsen ble stående igjen på perrongen sammen med moren og assistenten.

Deretter måtte de vente tre uker før de kunne komme seg med toget fra Oslo S til Geilo. Dette fordi det vanligvis bare er plass til to rullestolbrukere på et helt togsett.

– Total ansvarsfraskrivelse, sier Minas mor, Hanne Svarstad.

Portrett av Hanne Svarstad.

HVEM TAR ANSVAR? Hanne Svarstad har fått beklagelse fra Vy, men vil gjerne hindre at flere får det samme problemet.

For smal rampe

Svarstad Benjaminsen er avhengig av å bruke rullestol. Hun kom ikke inn på toget fordi brettet på rullestolheisen var for smalt.

Maksbredden på en rullestol er 70 centimeter, og Minas stol var trygt innenfor målene. Men brettet på heisen var under 65 centimeter bredt.

Svarstad fikk ikke lov til å bære datteren inn på toget, og hun fikk ikke informasjon om alternativer.

I en kronikk i Aftenposten fortalte Hanne Svarstad om den negative opplevelsen. Bare noen dager etter la konserndirektør Erik Røhne i Vy tog seg flat og beklaget sterkt.

Kjent problem

Fra Likestillings- og diskrimineringsombudet får Svarstad full støtte:

– Dette er ikke en ukjent situasjon. Vi får stadig henvendelser om Vy og andre selskaper som gjør det vanskelig for funksjonshemmede, spesielt rullestolbrukere. Vi kjenner til flere tilfeller der bevegelseshemmede er blitt nektet ombordstigning, helt uten saklig grunn og at det er blitt vist til regler som ikke finnes, sier fagdirektør Eli Knøsen.

Vi får stadig henvendelser om Vy og andre selskaper som gjør det vanskelig for funksjonshemmede, spesielt rullestolbrukere.

Portrett av Eli Knøsen

KREVER SVAR: – Vi får stadig henvendelser om Vy og andre selskaper som gjør det vanskelig for funksjonshemmede, sier fagdirektør Eli Knøsen hos Likestillings- og diskrimineringsombudet. (Foto: LDO)

Les også: FIKK IKKE VÆRE MED TOGET – TIL HANDIKAPFORBUNDETS LANDSMØTE

Knøsen  mener at det ikke er akseptabelt at Vy feilinformerer. Ofte kommer det en talsperson og beklager i etterkant, men det hjelper ikke dem som allerede er blitt avvist og behandlet dårlig, peker hun på.

LDO: – Må få konsekvenser

– Det må få konsekvenser når man tar så lett på bevegelseshemmedes rettigheter og når ansatte gjør store feil og har så dårlige holdninger, sier Eli Knøsen.

Hun omtaler det som har skjedd som total ansvarsfraskrivelse.

Nå lover LDO å følge opp saken.

– Vi må kontakte Jernbanetilsynet for å oppklare hvorfor de ikke fører tilsyn med passasjerrettighetsforskriften, sier Knøsen.

Tilsynet ber om redegjørelse

Samferdselsdepartementet bekrefter at tilsynet skal passe på at Vy og de andre som eier og driver stasjoner og tog, følger reglene.

– Statens jernbanetilsyn følger tilsyn med at virksomhetene etterlever gjeldende krav til tilgjengelighet og universell utforming etter jernbanelovgivningen. De fører også tilsyn med at virksomhetene følger kravene om rettigheter for jernbanepassasjerer, skriver seniorrådgiver Henrik Jonassen i Samferdselsdepartementet i en e-post.

Han viser også til at passasjerer kan klage til Transportklagenemnda.

Seniorrådgiver Ellen Kjeld Johnsen i Statens jernbanetilsyn kommer ikke til å la Vy slippe unna med et leserinnlegg i en avis:

– Vi har bedt Vy om en redegjørelse om hvorvidt dette regelverket er fulgt. Dette er et eksempel på en av flere måter å føre tilsyn på: å reagere når vi blir gjort kjent med mulige brudd på regelverket, skriver hun i en epost.

Johnsen presiserer at det er selskapene selv som er ansvarlige for å følge regelverket. De kan ikke la være selv om tilsynet ikke har vært på besøk og sjekket, understreker hun.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.