Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Nytt regelverk kan gi klar bane for selvbalanserende rullestoler

Genny og andre selvbalanserende tohjulinger fjerner stigmaer og åpner helt nye muligheter. Europeiske regelendringer er på trappene som kan føre til at de blir godkjent som fullverdige rullestoler, også i Norge. Se hvordan den virker i videoreportasjen.

Av Ivar Kvistum (tekst, foto og video)
Publisert 09.12.2020 09:14

– Fantastisk! Jeg er ikke handikappet når jeg kommer på en slik stol! utbryter Oddgeir Langleite.

Gudbrandsdølen, bosatt i Ålesund, er et eneste stort smil der han ruller stille og ubesværet rundt i nabolaget til Inger Olga Rødsandtrø i Sandefjord.

De to prøvekjører hver sin Genny, en elektrisk rullestol med bare to hjul som balanserer ved hjelp av avansert gyroteknologi.

– Dette er en rullestol som jeg kan bruke til å luke i bedene mine og klippe plenen. Samtidig er det god trening, for du må bevege kroppen når du bruker den, forklarer Inger begeistret.

Gyroer under skallet

For å manøvrere en Genny, må du nemlig bruke kroppen aktivt. Lener du deg forover, beveger stolen seg framover. Lener du deg bakover, rygger du. Og skyver du på det avtakbare håndtaket, svinger du til siden.

Så enkelt. Og faktisk: så morsomt.

Når du skal parkere eller stå helt stille, senkes stabiliserende støtter ned på begge sider.

Ved første øyekast kan en Genny se naturstridig ut, der den balanserer på to sidestilte hjul. Teknisk ansvarlig Kennet Gislefoss hos den norske forhandleren Handi Aid, forsikrer at det likevel er helt trygg.

– Det er fem gyroer under skallet, og det er backup på backup i systemet. Presser du den mot grensa varsler den med en lyd. Og skulle elektronikken av en eller annen grunn ikke fungere, har du fortsatt ti sekunder på deg til å løse ut beina manuelt, forteller han. 

Setet er også utstyrt med sensorer slik at noen må sitte i det for at rullestolen skal kunne virke.

Oddgeir kjører Gennyen på en sti. Inger følger bak.

PÅ GENNY-GRODDE STIER: Med litt øvelse, og kanskje mer terrengvennlige dekk enn på testmodellen, er det ikke vanskelig å dra på tur i skogen med en Genny.

Med barnebarna på stranda

Oddgeir Langleite har heller ikke vanskelig for å finne bruksområder der en alminnelig elektrisk rullestol ikke vil duge:

– Men denne vil jeg kunne være med barnebarna på stranda. Og i sandkassa på lekeplassen, konstaterer han.

En tur innom en lekeplass i nabolaget bekrefter hypotesen; myk og våt sand i underlaget stopper ikke tohjulingen. Og om du utstyrer den med større og grovere dekk, vil den kunne ta seg fram i enda mer krevende terreng. Våre testeksemplarer slet litt på sølete og våte stier med røtter og andre hindringer.

Men denne vil jeg kunne være med barnebarna på stranda. Og i sandkassa på lekeplassen.

Ifølge produsenten skal en Genny komme seg både opp og ned 18 prosent stigninger, og bakkeklaringen er ni centimeter.

Rekkevidden oppgis til å være 15–25 kilometer, avhengig av underlag og kjørestil. Og du lader den opp på seks og en halv time.

Kennet Gislefoss fra Handi Aid mener at dette også er et smidig og nyttig hjelpemiddel innendørs. Det er lett å manøvrere, og om du for eksempel skal sitte ved et bord, vipper du helt enkelt av håndtaket slik at du kommer helt inntil.

Teknologi og design

Under skallet på en Genny finner du teknologi fra amerikanske Segway. Produksjonen av den snodige ståhjulingen som de fleste forbinder med merket. ble innstilt for godt tidligere i år.

Men teknologien lever videre i en form hvor den kanskje kommer bedre til sin rett: som innmat i selvbalanserende, elektriske rullestoler med to hjul.

Det finnes flere produsenter av slike stoler. En av dem er Genny Mobility, et opprinnelig italiensk selskap med produksjon i Sveits. Grunnleggeren av selskapet er Paolo Badano, en tidligere profesjonell motorsyklist som skadet seg og ble rullestolbruker etter en ulykke på racingbanen.

Badano brenner ikke bare for teknologien og funksjonaliteten, men også for design og utseende; en rullestol skal også kunne se kul ut.

Da Handikapnytt intervjuet ham for noen år siden, forklarte han at primærmålgruppen er folk som ellers bruker manuell rullestol, men som ønsker seg mer mobilitet og rekkevidde – uten at de skal behøve å ta i bruk en konvensjonell elektrisk rullestol.

Oddgeir tar seg fram med en Genny på en lekeplass.

SOM EN LEK PÅ LEKEPLASSEN: Gennyen har ingen problemer med å ta seg fram i sand på en lekeplass. Barnebarnvennlig, konstaterer Oddgeir.

Avslag fra Nav

Inger Olaug Rødsandtrø og Oddgeir Langleite fikk øye på en Genny for første gang da de var på Tenerife med Landsforeningen for Polioskadde. Begge tente momentant på tohjulingen og tenkte at dette var midt i blinken for dem.

Men å få tilgang til en Genny gjennom formidlingssystemet for hjelpemidler i Norge, skulle vise seg å være vanskelig – så langt. Produktet er ikke på avtale hos Nav. Både Inger og Oddgeir fikk avslag på søknadene om få tilgang på hjelpemiddelet på dispensasjon. Begge har anket avslagene.

Fra før har jeg både en elektrisk rullestol og en hjelpemotor til den manuelle rullestolen min. Jeg bytter gjerne inn begge deler mot en Genny.

– Fra før har jeg både en elektrisk rullestol og en hjelpemotor til den manuelle rullestolen min. Jeg bytter gjerne inn begge deler mot en Genny. For med en slik vil jeg ikke trenge de andre hjelpemidlene lenger, argumenterer Inger.

Hun har lite til overs for at Nav sier nei til søknader om selvbalanserende rullestoler.

Detaljbilde av hjulet på en Genny i sand.

SPOR I SAND: En Genny forserer mange typer underlag. Sand går fint.

– Det synes jeg er dårlig. Nå må Nav følge med i timen og utviklingen av nye hjelpemidler.

I avslaget som Oddgeir mottok, hevder Nav at han har dekket forflytningsbehovet sitt med de hjelpemidlene han allerede har.

Mer enn transport

Men i klagen argumenterer Oddgeir med at en Genny er mer enn et transporthjelpemiddel. Det vil også bidra til å holde ham i form slik at han kan opprettholde funksjon. Oddgeir har både polioskader og en progredierende muskelsykdom.

Men det er mer enn de fysiske mulighetene ved dette hjelpemiddelet som gjør at Oddgeir er begeistret.

– Det hjelper på psyken. Du blir i godt humør. Det handler om mestring. Plutselig kan du gjøre ting du ikke kunne gjøre før, ting som alle andre gjør, sier han.

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen

Trening, mobilitet og frihet

Det siste året har hjelpemiddelfirmaet Handi Aid i Lillesand vært norsk forhandler av Genny. Teknisk ansvarlig Kennet Gislefoss opplyser at ingen så langt har fått innvilget søknader om dette hjelpemiddelet gjennom Nav.

Men firmaet har solgt noen eksemplarer på privatmarkedet i Norge. Det er en nokså kostbar fornøyelse, for listeprisen for en Genny er 229 000 kroner.

– Ja, det er mye penger, men da må man også se på effekten som brukeren kan ha av dette hjelpemiddelet både når det gjelder trening, mobilitet og frihet.

Dette er ikke et masseprodukt, men det er likevel mange som vil kunne ha stor nytte av det

En Genny er ikke for alle. Hjelpemiddelet forutsetter at man kan har førlighet i overkroppen til å manøvrere den.

– Dette er ikke et masseprodukt, men det er likevel mange som vil kunne ha stor nytte av det, sier Kennet Gislefoss i Handi Aid.

Et annet, liknende produkt på det norske markedet er Freee F2, som på samme måte som Genny er bygd på Segways teknologi. Stolen forhandles av helsesektorleverandøren Togemo AS på Hamar.

Inger og Oddgeir på hver sin Genny inne i garasjen. Kennet gir instruksjoner og peker på ulike funksjoner.

KLARE FOR START: Teknisk ansvarlig Kennet Gislefoss i Handi Aid gir Oddgeir Langleite og Inger Ola Rødsandtrø de nødvendige instruksjonene før de kjører av gårde.

Får plass i standarden

Nav har til nå avslått alle søknader om selvbalanserende rullestoler som Genny og Freee F2. Men slike selvbalanserende rullestoler blir nå for første gang tatt med i den europeiske standarden.

Den europeiske standarden for elektriske rullestoler, skutere og ladeutstyret deres beskriver krav og spesifikasjoner som skal stilles til slike hjelpemidler.

Den forrige utgaven av standarden ble publisert i 2014. Nå er en ny utgave på høring. Og her er selvbalanserende rullestoler for første gang tatt med.

Arbeidet med den nye standarden foregår i den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN, der Standard Norge er medlem på vegne av Norge.

Standard Norge har en fagkomite for hjelpemidler og tilgjengelighet som gir sine innspill, og én norsk ekspert deltar på vegne av komiteen i den europeiske arbeidsgruppen som reviderer standarden.

– Vi i Norge har applaudert at selvbalanserende rullestoler tas med i standarden. Men vi har påpekt at testmetodene må være slik at de kan brukes på disse stolene. Metodene som er brukt til nå, ivaretar ikke alle forhold knyttet til nye og innovative produkter , sier Merete Holmen Murvold, gruppeleder for miljø og helse i Standard Norge.

Hun forklarer at det krever en helt annen tilnærming å skulle teste egenskapene til en stol som bare har to hjul, og hvor brukeren må være aktivt i bevegelse for å skape framdrift.

Den nye versjonen av standarden kommer til å gjelde fra 2022.

Produktbilde av en Genny på plenen.

NY STANDARD: Den nye felleseuropeiske standarden for elektriske rullestoler omfatter også Genny og andre selvbalanserende rullestoler.

Nei fra Nav

Nav er selv med i arbeidet med å gi innspill til den nye standarden slik at det skal bli mulig å teste selvbalanserende rullestoler. At godkjenning mangler, er en av grunnene til at Nav gir avslag på søknader om slike rullestoler i dag.

– Nav har inngått nasjonal rammeavtale på elektrisk rullestol. Her stilles det blant annet krav til at produktene tilfredsstiller gjeldende krav og standarder for produktgruppen. Leverandør av selvbalanserende rullestol har ikke kunnet bekrefte at produktet tilfredsstiller disse kravene, og  de er derfor ikke godkjent, opplyser direktør Liv Welde Johansen i Nav Hjelpemidler og tilrettelegging.

Det er mulig å søke om hjelpemidler på dispensasjon fra rammeavtalene. Men også her kreves godkjenning. Men ikke bare det: 

– Hvis man skal søke dispensasjon fra gjeldende rammeavtale, kreves det i tillegg til at produktene er godkjent, en begrunnelse for hvorfor prisforhandlet produkt ikke tilfredsstiller behovet til bruker. For å kunne innvilge et hjelpemiddel, må produktet være både hensiktsmessig og nødvendig, understreker Liv Welde Johansen.

Dessuten dekkes bare den rimeligste løsningen, og det taler så langt ikke i tohjulingenes favør.

– Selvbalanserende kjøretøy er i dag et kostbart produkt sammenlignet med de elektriske rullestolene Nav har på rammeavtale, minner hjelpemiddeldirektøren om.

Siden 2018 har selvbalanserende kjøretøy med sete og to hjul i det minste vært definert som rullestol i forskriftene. Før dette var de definert som motorredskap.

***

Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Handikapnytt 06/20.

Som medlem i Norges Handikapforbund mottar du magasinet seks ganger i året. Abonnementet er inkludert i medlemskontingenten.

Klikk her for å bli medlem.

De to sammen på hver sin tohjuls selvbalanserende rullestol

FRIHET OG FLEKSIBILITET: Inger Olga Rødsandtrø og Oddgeir Langleite mener selvbalanserende rullestoler åpner helt nye muligheter sammenliknet med konvensjonelle produkter.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.