Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Torbjørn Røe Isaksen innfelt på et foto av en elbil som står til lading.
FRAMTIDSTRO: Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen har politisk ansvar for Nav. Han tror det blir mulig å tilby ombygde elbiler for rullestolbrukere og andre grupper av funksjonshemmede i fremtiden. (Foto: Marte Garmann og Colourbox)

Torbjørn tror på en elektrisk framtid

Framtiden er elektrisk også for funksjonshemmede som kjører bil, mener Torbjørn Røe Isaksen, statsråden med ansvar for Nav.

Av Ivar Kvistum
Publisert 05.03.2021 09:56

Elektriske biler vil gi miljøgevinster og dessuten billigere bilhold for den enkelte.

Men de tekniske løsningene er ikke helt på plass for at Nav allerede i dag kan tilby elbiler til rullestolbrukere og andre funksjonshemmede som trenger ombygde kassebiler.

Det mener arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Det grønne skiftet

Han har besvart et skriftlig spørsmål fra SVs stortingsrepresentant Eirik Faret Sakariassen som ville vite hva statsråden gjør for å sikre at også funksjonshemmede skal kunne velge nullutslippsbiler om de trenger bil fra Nav.

– Også rullestolbrukere må få muligheten til å være med på det grønne skiftet, sa Sakariassen da Handikapnytt omtalte saken for en uke siden.

Les mer: SV: DISKRIMINERENDE MANGEL PÅ UTSLIPPSFRIE NAV-BILER

Ikke nok batterikapasitet

I svaret sitt roser Torbjørn Røe Isaksen Nav for å arbeide aktivt for å ivareta miljøhensyn i anskaffelsene.

– Jeg er tilfreds med at Arbeids- og velferdsetaten jobber aktivt for å kunne tilby flere nullutslippsbiler. Imidlertid må etaten også ta nødvendig hensyn til at bilene som kjøpes inn skal være driftssikre og ivareta brukernes transportbehov, skriver han.

Jeg er tilfreds med at Arbeids- og velferdsetaten jobber aktivt for å kunne tilby flere nullutslippsbiler. Imidlertid må etaten også ta nødvendig hensyn til at bilene som kjøpes inn skal være driftssikre og ivareta brukernes transportbehov

For ennå er det for tidlig, av flere grunner.

– Det er blant annet noe usikkerhet knyttet til batterienes levetid. Spesialutstyret som monteres i bilene er tungt og bruker derfor mye strøm, noe som reduserer elbilenes rekkevidde betraktelig. Erfaringene med standard elbiler uten ombygninger og tilleggsutstyr, er videre at rekkevidden kan bli betydelig redusert vinterstid. Forhold knyttet til parkering og montering av ladepunkt kan også være utfordrende, skriver han.

Men framover regner Isaksen med at dette vil endre seg, og at framtidens biler vil ha mer teknologi og bedre batterikapasitet.

– Dette vil få stor innvirkning på mulighetene for ombygging og installering av nødvendig tilleggsutstyr, skriver han.

Samarbeider med bilbransjen

Nav har et tverrfaglig samarbeidsforum om bil, der billeverandører, bilombyggere, Statens vegvesen, NBF (Norges bilbransjeforbund) og ATL (Autoriserte trafikkskolers landsforbund) deltar. 

– Gjennom denne dialogen forsøker etaten å bidra til at leverandørmarkedet utvikler elektriske biler som kan være egnet for brukerne av gruppe 2-biler, skriver Torbjørn Røe Isaksen.

Gruppe 2-biler er betegnelsen på kassebilene som bygges om for bevegelseshemmede gjennom Nav-systemet.

– Tilbakemeldingene fra leverandørmarkedet så langt er at de i liten grad kan tilby mellomstore elbiler, som dekker behovene til brukerne som trenger gruppe 2-biler. Jeg regner med at mulighetene for å tilby egnede elbiler vil øke i framtiden og at etaten vil legge til rette for økt bruk av elbiler så snart dette er mulig, skriver arbeids- og sosialministeren i svaret.

Les også: OFFENTLIG NULLUTSLIPPSKRAV – MEN FORTSATT FOSSILT FOR RULLESTOLBRUKERE

Kjære leser!

Vi vil gjerne be deg om en liten tjeneste. Handikapnytt.no er et nettsted uten noen form for betalingsmur. Det er fordi vi ønsker å nå ut til flest mulig med vesentlig journalistikk om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Men det koster penger å lage innholdet, og vi mottar ingen pressestøtte.
Vil du hjelpe oss å finansiere journalistikken som ingen andre enn Handikapnytt lager?

Det kan du gjøre ved å vippse for eksempel 25 kroner til 526030.

Du kan også bruke kontonummer 8200.02.03277. Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».

Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.

Hilsen redaksjonen


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.