Nyhetsbrev
Søk

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Portrett av Anne-Lise Kristensen.
SJELDEN: Det er viktig å skille mellom hva du er redd for og hva du erfare, sier pasient- og brukerombud Anne-Lise Kristensen. (Foto: Moment Studio)

Pasient- og brukerombud: Overdreven frykt for represalier

Mange funksjonshemmede er redde for å bli «straffet» av tjenesteytere om de klager eller kritiserer. Men denne frykten er ofte grunnløs, mener pasient- og brukerombud Anne-Lise Kristensen i Oslo og Akershus.

Av Georg Mathisen
Publisert 17.11.2020 17:23

– Det er viktig å skille mellom hva man tror og er redd for – selv om det er ille nok – og hva man erfarer. Jeg er helt sikker på at noen har opplevd represalier, men at det er så mange, tror jeg ikke på, sier Anne-Lise Kristensen.

Handikapnytt har i flere artikler satt søkelyset på at mange funksjonshemmede og pårørende unngår å klage og kritisere kommuner og andre tjenesteytere, fordi de er redde for at de da blir «straffet», enten i form av dårligere tjenester eller at man blir oppfattet som vanskelig.

Les mer i disse sakene:

Redd uten grunn?

Som pasient- og brukerombud i Oslo og Akershus har Anne-Lise Kristensen arbeidet lenge med temaet, og hun tror det hører til sjeldenhetene at noen faktisk «straffes» for å si fra.

Helt ukjent med saker der funksjonshemmede eller pårørende føler at de behandles dårlig, er Kristensen likevel ikke. Senest nå i høst har ombudet vært involvert i en stor sak i Ås kommune der pårørende reagerte på regler som kommunen hadde innført.

– Men jeg er veldig opptatt av å nyansere, hvis man sier ofte at veldig mange er redde for represalier uten å utfordre om det faktisk er slik. Jeg aksepterer at man er redd, men er det grunn til det, eller bare tenker man at det kan bli sånn? spør hun.

Jeg aksepterer at man er redd, men er det grunn til det, eller bare tenker man at det kan bli sånn?

Gå til ombudet

Hvis du har noe å si fra om og er redd det vil få konsekvenser, så råder Kristensen deg til å gå til pasient- og brukerombudet.

– Vi blir en tredjepart i saken. Det gjør at dere får bedre dialog, sier hun, og ber alle som trenger det, ringe for å ta en prat. Helse-Norge har liste over de 15 pasientombudene som til sammen dekker hele landet.

– Forskjellen på oss og tilsynsmyndighetene er at vi gir masse råd og veiledning. Det er mange av våre saker som aldri blir en klagesak. Vi gir råd om hvordan du kan ta det opp direkte med tjenesten. Ofte sier vi «ta en telefon, og hvis du opplever noe ubehagelig, så ta kontakt med oss igjen, så skal vi hjelpe deg».

Si fra før du blir sint

Pasientombudet vil helst at folk skal ordne opp selv, men bidrar gjerne hvis det er vanskelig.

– Vi har 6000 henvendelser i året i Oslo og Akershus, men kunne gjerne hatt flere. Det er mange flere enn dem som tar kontakt, som kunne hatt hjelp av oss, og det gjelder for alle ombudene i Norge, sier hun.

Ombudet gir et råd til den som mener å ikke få det tilbudet man trenger eller har rett til:

– Husk å si fra før du er blitt sinna! Hvis det er noe du reagerer på, så ta det opp tidlig mens du fortsatt er rolig. Da blir samtalen mye bedre for alle parter.

Kjære leser 🙂
Handikapnytt.no er Norges eneste uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling. Vi mottar ingen pressestøtte, og vi har ingen betalingsmur.
Vil du støtte journalistikken vår, kan du sende oss 25 kroner eller et annet beløp på Vipps, nummer:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «støtte til Handikapnytt».
Pengene går uavkortet til å lage Handikapnytt. Tusen takk for ditt bidrag.
Hilsen oss i redaksjonen

Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.